Het is aangetoond dat vijf keer meer mensen de titel lezen dan de blog zelf. Titels zijn namelijk makkelijk te delen op social media, waardoor je blog meteen wordt getoond aan een groter publiek. Als je weet welke titels het beste scoren, weet je je ook welke titels een hogere click-through rate opleveren en dus het verkeer op en naar je website verhogen.
DIY blogposts
Blogposts die de lezer uitleggen hoe ze iets moeten doen, zijn perfect voor SEO. Titels die dus “hoe” of “leer hoe” scoren dan ook zeer goed en wekken de nieuwsgierigheid van de lezer. Het is dan ook bewezen dat lezers vaker klikken op dit soort pakkende titels. Als dan nog eens blijkt dat je instructies hen werkelijk goed op weg kunnen helpen, is de kans ook groter dat ze je blogpost zullen delen op social media.
Oneven lijstjes
De laatste jaren zien we ook dat lijstjes enorm goed scoren. Opvallend is dat je hier het best gebruik maakt van oneven nummers. Dus in plaats van tien redenen om te stoppen met roken, maak je er zeven of negen van. Je zult merken dat het aantal lezers zal toenemen en dat je lijstje ook vaker gedeeld zal worden op social media.
Kritische associaties
Ook titels die kritische associaties creëren sporen de lezer aan tot het klikken op je artikel. Een studie van Okdork toonde aan dat een statistiek in je titel het aantal lezers tot tienmaal kan verhogen. Je kunt dit heel simpel aantonen, door woorden zoals “statistiek”, “cijfers” of “feiten” in je titel te vermelden.
Gooi het over een emotionele boeg
In je titel kun je ook inspelen op de emoties van de spelers. Content over schoonheid, inspiratie, verrassing, drama of hartverwarmende verhalen scoren altijd goed. En als je dat al kunt vermelden in je titel, zul je merken dat je artikel vaker wordt aangeklikt. Zorg er natuurlijk wel altijd voor dat je titel overeenstemt met de content in je blogpost.
Titel vertelt wat er te lezen valt
Zo gaan we naadloos over naar de volgende regel. De titel moet al een tipje van de sluier lichten over de content. Zit er een video in je blogpost? Vermeld dit dan in je titel.