Webteksten zijn teksten die speciaal zijn geschreven voor het gebruik op een website. Ze worden ook wel website teksten genoemd. Ze spelen een belangrijke rol in het succes van een pagina. Goede content levert je namelijk meer bezoekers en conversies, maar ook meer naamsbekendheid op. Webteksten maken je dus beter zichtbaar, mits ze op de juiste manier zijn geschreven. Een goede webtekst is een tekst die niet alleen vaak wordt bezocht, maar via een zoekmachine wordt bezocht. Dit betekent dat niet alleen personen die bekend zijn met het bestaan een bezoek brengen.
Wat is het belang van goede webteksten?
Je schrijft webteksten om (potentiële) lezers te kunnen informeren. Je laat daarmee zien dat je over de juiste kennis beschikt. Zeker wanneer je veel informatie biedt, zullen mensen sneller op je tekst en dus op jou vertrouwen. Dit leidt ertoe dat ze ook vaker terugkeren. Daarnaast zal een goede webtekst je bezoekers weten te overtuigen van de waarde van jouw producten of diensten. Je spoort ze ermee aan er gebruik van te maken. Een goed geschreven tekst is dus ook converterend.
Een verhoogde vindbaarheid in zoekmachines
Niet alleen kun je met een goed geschreven webtekst je bezoekers informeren en overtuigen tot een actie (dit kan overigens een aankoop zijn, maar ook het delen van content of het inschrijven voor een nieuwsbrief), je wordt er ook beter vindbaar mee. En des te zichtbaarder je in de zoekresultaten van zoekmachines als Google bent, des te meer traffic kun je op je website verwelkomen. De zichtbaarheid van een online tekst wordt geoptimaliseerd middels SEO, oftewel Search Engine Optimization.
Het verschil tussen een webtekst en een SEO-tekst
Om verwarring tussen webteksten en SEO-teksten te voorkomen, leggen we je het verschil even kort uit. Een volkorenbrood is een brood, maar niet elk brood is een volkorenbrood. Snap je hem? SEO-teksten zijn altijd webteksten, maar andersom is dit niet het geval. Wel hebben ze veel overeenkomsten. De SEO-tekst is echter zó geschreven, dat deze perfect aansluit bij de zoekintentie van de gebruikers. Een webtekst past zich niet aan de daarmee samenhangende factoren aan, maar richt zich op de doelgroep zelf. Hoe je dat doet? Hieronder lees je de belangrijkste tips bij het schrijven.
1. Definieer jouw doelgroep
Ga je webteksten schrijven, dan moet je duidelijk voor ogen hebben wat de doelgroep is. Verkoop je computerspelletjes, dan zullen dit voornamelijk jongeren zijn. Richt je je op kunstgebitten, dan richt je je op een oudere doelgroep. Maar niet uitsluitend. Ook jongere mensen kunnen namelijk een kunstgebit dragen en er zijn genoeg zestigplussers die videogames spelen. Denk in ieder geval vanuit jouw specifieke doelgroep. Mensen zijn van nature niet benieuwd naar wat jij te bieden hebt, maar hoe hun vraag beantwoord of hun probleem opgelost kan worden. Vraag je dus af hoe jij voor hen het verschil kunt maken.
2. Begrijp de zoekintentie van de bezoekers
Met het bepalen van jouw doelgroep ben je er nog niet. Wil je goede webteksten schrijven, dan moet je nadenken over waarom mensen jouw website bezoeken. Welke vragen hebben ze? Naar welke informatie zijn ze precies op zoek? Zijn ze op zoek naar een bepaald product, maar nog niet helemaal zeker van hun aankoop? Of weten ze precies wat ze nodig hebben? Wat jij in je webteksten beschrijft, moet hetgeen zijn wat bij de intenties van jouw doelgroep aansluit. Stel voor het schrijven dus altijd vast wat je met de tekst wilt bereiken.
3. Voer een zoekwoordenonderzoek uit
Het zoekwoordenonderzoek staat natuurlijk ook aan de basis van webteksten met een ijzersterke inhoud. Dit onderzoek helpt je te ontdekken welke woorden jouw doelgroep gebruikt wanneer ze online zoeken. Maar ook welke vooral niet. Breng je dit in kaart, dan weet je goed welke content voor jouw doelgroep relevant is. Begin gewoon met logisch nadenken en brainstorm over mogelijke zoekwoorden en zoekwoordcombinaties. Vervolgens kun je gebruikmaken van verschillende tools, waaronder de Google Keyword Planner, om te zien hoe relevant de zoekwoorden zijn.
4. Hanteer een eenvoudige schrijfstijl die de lezers aanspreekt
Alhoewel we graag anders denken, heeft de gemiddelde bezoeker van een website maar weinig aandacht voor de gehele inhoud. In enkele seconden bepaalt hij of hij verder wil lezen. Daarom heb je misschien ook al eens van de omgekeerde piramide gehoord: begin kort met de belangrijkste zaken en wordt in de loop van de webtekst steeds specifieker. Het is belangrijk dat je je zinnen kort en eenvoudig houdt. Schrijf zoals je spreekt en vermijd vakjargon. De meeste mensen die op jouw website belanden, zijn namelijk geen experts.
Andere tips betreffende de schrijfstijl
Hanteer zo veel mogelijk de actieve vorm, dus:
- ‘Op deze pagina kun je alle informatie vinden om je eigen urban jungle te creëren’
- En niet: ‘Op deze website kan alle informatie over het creëren van een urban jungle worden gevonden’.
Je komt extra dicht bij de lezer wanneer je hem met ‘ik’ aanspreekt. Schrijf over je (potentiële) klanten en over hoe jij hun leven beter kunt maken. Let er overigens op, dat je niet te veel weggeeft. Schrijf dus nooit álle kennis op die je bezit. Wanneer iemand eenmaal besluit klant te worden of een product af te nemen, kan hij of zij optimaal van jouw expertise profiteren.
5. Wees duidelijk en eerlijk
Je helpt jezelf en hetgeen je aanbiedt niet door het gebruik van allerlei superlatieven (het beste, het goedkoopste, het mooiste etc.). Dit komt in webteksten niet geloofwaardig over. Je doet bezoekers juist denken dat je te veel bezig bent met promotie. Probeer ook geen algemene beschrijvingen te geven, zoals ‘ik lever altijd maatwerk’, en ‘ons bedrijf heeft een passie voor decoreren’. Want wat is maatwerk dan precies? Of passie? Webteksten hebben duidelijke, concrete verwoordingen nodig.
6. Zorg voor een overzichtelijke pagina
Webteksten met grote lappen tekst schrikken de bezoeker af. Het is belangrijk om niet al te lange paragrafen te schrijven met daartussen voldoende ruimte. Het liefst voorzie je elke alinea van een nieuw tussenkopje. Dit zorgt ervoor dat een tekst prettiger wegleest. Natuurlijk moet een subkopje goed aansluiten bij wat je in die betreffende paragraaf vertelt. Om lange lappen tekst te vermijden, kun je opsommingen het beste puntsgewijs (bullet points) presenteren aan je lezer. Dik- en schuingedrukte woorden geven aan waar de lezer extra aandacht aan moet besteden.
7. Voorzie je webteksten van een goede metatitel en -beschrijving
Aan een goede tekst mogen ook een metatitel en -beschrijving niet ontbreken. Dit is namelijk het eerste wat een potentiële bezoeker van je webpagina ziet wanneer hij of zij de zoekresultaten krijgt gepresenteerd. Vaak bepaalt iemand op basis daarvan of hij de pagina daadwerkelijk wil gaan bezoeken. Uit onderzoek blijkt dat metatitels met een vraag goed werken. Zorg ervoor dat deze titel zo aantrekkelijk mogelijk wordt en verwerk in de beschrijving jouw belofte.
8. Maak gebruik van interne links
Wanneer je enthousiast bent en veel te vertellen hebt, ontstaat het risico dat je webtekst veel langer wordt dan eigenlijk de bedoeling is. Stel je voor dat je een recept hebt geschreven waarin amandelmelk een van de bestanddelen is. Het liefst zou je de bezoeker ook tot in detail uitleggen hoe ze zelf amandelmelk kunnen maken. Echter sluit dat niet aan bij de inhoud van deze tekst. Daarom kun je het woord amandelmelk linken naar een pagina waarop je dat haarfijn uitlegt. Interne links houden bezoekers bovendien op je website en versterken de geloofwaardigheid daarvan.
9. Maak gebruik van visuele informatie
De meeste informatie die mensen verwerken, is visueel. Ze doen dat ook nog eens veel sneller dan tekst. Het is dus raadzaam om visuele informatie aan je webteksten toe te voegen. Deze foto’s en video’s zorgen er ook nog eens voor dat je tekst in kleinere stukken wordt opgedeeld. Dit maakt hem nog beter leesbaar. Het beste kun je je webteksten van tenminste één foto of video voorzien. Voeg aan je foto’s ook altijd een beschrijving toe.
10. Eindig je tekst met een conclusie
Wanneer je webteksten schrijft, doe je dat voor je bezoekers. Dit zou je doen denken dat zij alles tot in detail lezen. Echter is dat niet het geval. Daarom moet je je lezers aan het eind van je tekst herinneren aan waarom ze deze ook alweer hebben gelezen. Maak je punt dus duidelijk. Het is niet erg als je dat eerder in de tekst ook al eens hebt gedaan. Verbind daar ook een CTA, oftewel een call-to-action aan. Wat moeten jouw lezers doen? Iets aanschaffen? Een reactie achterlaten? Zich ergens voor inschrijven?
11. Voorkom spel en grammatica-fouten
Spel- en grammaticafouten leveren veel lezers kromme tenen op. Hoe secuur je ook bent, een foutje wil er wel eens tussendoor glippen. Ook typfouten kunnen je tekst op hun beurt een slordiger en minder geloofwaardig karakter geven. Wanneer je webteksten gaat redigeren, moet je hier alert op zijn. Ga ook na of je bepaalde woorden misschien te vaak herhaalt. Kies dan voor een synoniem. En misschien zitten er ook nog wel overbodige woorden of onnodig lange zinnen in je tekst. Pas deze aan zet je webteksten pas daarna online.
12. Presenteer jezelf ook als persoon
Lezers vinden het heerlijk om de schrijver achter een tekst ook een beetje als persoon te ontmoeten. Laat af en toe dus wat persoonlijke details over jezelf los. Dit maakt je tekst persoonlijker en minder afstandelijk. Je geeft je bezoekers het gevoel dat je meer bent dan alleen een expert en weet ze zo nog beter bij de inhoud van je webteksten te betrekken. En zeg nu zelf: je koopt toch liever een product bij een partij die je kent dan bij een partij die je geheel vreemd is?
Oefening baart kunst
Het mag duidelijk zijn: bij het schrijven van webteksten komt heel wat kijken. Er is genoeg om rekening mee te houden. Daarom is het schrijven van dergelijke teksten ook niet iets wat je zomaar uit je mouw schudt. Of wat je op een regenachtige zondagmiddag even onder de knie krijgt. Het schrijven van webteksten vereist oefening. Trek er dus voldoende tijd voor uit en laat familie en vrienden je werk eens lezen. Dit levert niet zelden verhelderende inzichten op. Oefening baart kunst!
Veelgestelde vragen over webteksten
Wat is het verschil tussen een webtekst en andere teksten, zoals een blogtekst?
Bezoekers lezen een webtekst omdat ze op zoek zijn naar bepaalde informatie, een doel voor ogen hebben. Met je tekst probeer jij de oplossing te leveren. Dit is dus iets anders dan een blogtekst, waarbij het om teksten ter vermaak gaat. Ook verschilt een webtekst ten opzichte van een SEO tekst, omdat deze vooral wordt geschreven om goed te kunnen worden gevonden door zoekmachines.
Wat is het belang van een webtekst?
Webteksten zijn informatie en functioneel. Ze beschrijven iets waarnaar een bezoeker, jouw potentiële klant, op zoek is of mee geholpen is. Je kunt hierbij denken aan informatie over een dienst die jij aanbiedt. Een webtekst zet je in wanneer je iets van deze bezoekers wilt: een aankoop, een inschrijving of contact opnemen bijvoorbeeld. Een goede tekst zal ervoor zorgen dat meer bezoekers tot deze actie overgaan.
Waarin verschilt een SEO-tekst ten opzichte van een webtekst?
Met een webtekst voorzie je jouw bezoekers van praktische, waardevolle informatie. Informatie die hen helpt in hun beslissingsproces. Voorbeelden van webteksten zijn informatie over een product dat je verkoopt, maar ook de achtergrond van je bedrijf en je toekomstvisie. Webteksten zijn daarom to the point: je wilt nu eenmaal duidelijk maken dat jij de juiste partij bent die de bezoeker kan helpen. SEO-teksten blijven niet beperkt tot slechts praktische informatie. Hierbij focus je vooral op de zoekintentie van de doelgroep om te kunnen converteren.
Wanneer moet je webteksten aanpassen?
Heb je een webtekst online gezet, dan kun je helaas niet eeuwig achterover blijven leunen. Zelfs wanneer je website aantrekkelijk is (daar kan bijvoorbeeld Google Analytics je meer over vertellen), kunnen er redenen bestaan om je tekst aan te passen. Bijvoorbeeld omdat de informatie verouderd is. Of omdat je een nieuwe website lanceert en de stijl van de tekst hier niet meer bij past. Of omdat er eenvoudigweg veel concurrentie bij is gekomen.
Wat maakt een webtekst succesvol?
Het belangrijkst is natuurlijk de inhoud. Je moet een duidelijke boodschap overbrengen. Een sterke inleiding en titels, maar ook de lay-out van je pagina doen bezoekers bepalen of ze je tekst helemaal willen lezen. Houd niet alleen bij hoeveel bezoekers je pagina vinden, maar ook hoeveel er je site verlaten zonder actie te ondernemen. De succesfactor van webteksten schuilt namelijk niet alleen in het bezoekerspercentage.