Als het gaat om het schrijven van teksten zijn er enkele regels die iedere schrijver dient te volgen. Maar wat als een regel je die je volgt niet meer is dan een suffe mythe? Hoewel contentmarketing al vele jaren bestaat, zijn vele schrijvers zich nog steeds niet bewust van het basisconcept. Daarbij komt dat Google regelmatig de regels rond SEO verandert, waardoor het voor een schrijver een bijzondere uitdaging wordt om bij de les te blijven.
Met zoveel informatie voorhanden, lopen veel schrijvers vaak in de val van de mythes. Ze pikken iets op en maken daarvan meteen hun nieuwe basis om te schrijven. Het is een valkuil waar iedereen wel al eens is ingevallen. Daarom volgen hier tien mythes uit de content marketing wereld die je het best vermijdt.
Mythe 1: Iedereen kan goede content schrijven
Je kent alle grammatica- en spellingsregels, leuk, maar dat is niet voldoende. Wie schrijft voor het web hanteert een geheel andere stijl en doet dit met een grote passie voor het product of het merk. De woordkeuze gebeurt niet zomaar en de schrijfstijl is eigen aan de schrijver. Dus ja, iedereen kan schrijven, maar niet iedereen kan goede content schrijven.
Mythe 2: Lange artikels zijn eentonig (lees: saai)
Op het internet moet alles snel gaan, want niemand heeft of neemt de tijd om iets langdradigs te lezen. Uit onderzoek van “The Content Fair” blijkt echter dat mensen blijven doorlezen, zolang de content interessant is voor hen. Schrijf je dus echt voor je lezer, dan blijft die doorlezen, ook al telt je stuk meer dan duizend woorden.
Mythe 3: Content writing is gewoon een stuk tekst reproduceren
Fout! Natuurlijk gaat een content writer op zoek naar ideetjes op het internet, maar dat wil niet zeggen dat die gewoon gaat copy pasten. Content writing is zoveel meer dan dat. Dus als je dacht dat het simpel was, dan is dat een misvatting.
Mythe 4: Hoe meer keywords, hoe beter!
Het is zeker waar dat keywords cruciaal zijn bij de ranking van jouw website bij de zoekmachines. Maar laat het zeker niet je grootste focus zijn, want zo gaat er veel waardevolle content verloren. Keywords zijn belangrijk en je moet er rekening mee houden, maar zoekmachines merken het ook als het allemaal wat geforceerd in elkaar gepuzzeld is geweest.
Mythe 5: Kwantiteit boven kwaliteit
Hoe meer je schrijft, hoe meer keywords je in je tekst kunt stoppen en hoe hoger dus de rankings. Natuurlijk is de hoeveelheid content op een pagina van groot belang, maar je mag zeker de inhoud van je content niet vergeten. Zomaar woorden op je scherm tevoorschijn toveren, zal je pagina niet hogerop helpen in de rankings. Kwaliteitsvolle tekst, dat is wat telt!
Mythe 6: It’s all about content
Als content writer zou je denken dat alles draait om de kracht van het woord. Maar als je wilt opvallen bij grote bedrijven en merken, dan moet je wel wat meer kunnen doen dan schrijven. Bij content marketing draait alles rond hoe je jezelf in de verf kunt zitten. Onderscheid je van de grote kudde en spring in het oog bij diverse bedrijven. Planning en promotie van je eigen woorden spelen hierbij een grote rol.
Mythe 7: Een fantastische content writer vinden is goedkoop en makkelijk
Opmerkelijk genoeg is deze mythe door de content writers zelf in het leven geroepen. Ze willen concurreren en bieden hun diensten daarom aan aan belachelijk lage prijzen. Doe dit niet! Voor kwaliteit dient men te betalen. Ook zul je merken dat je zelf gemotiveerder zult zijn als je een redelijke vergoeding krijgt voor jouw werk. En de bedrijven die echt willen investeren in goede content marketing, zullen maar al te graag deze som voor jou neertellen.
Mythe 8: Lezerservaring is niet zo belangrijk als SEO
Wie zo denkt, zal het niet ver schoppen bij het opbouwen van een trouwe lezer-community. Ja, SEO is belangrijk, natuurlijk. Maar laat dit niet de grootste focus zijn. Schrijf eerst je tekst met de lezer in gedachten. Verplaats je in zijn schoenen en ga na wat jij graag zou willen lezen, wat er van belang is voor je lezer. Pas als je tekst klaar is, lees je deze opnieuw en pas je de technieken van SEO toe.
Mythe 9: Content marketing werkt niet voor iedereen
Natuurlijk werkt content marketing voor ieder bedrijf. Of je nu in de reisbranche zit of enkel koffiemachines verkoopt: content helpt je lezer. Dat is de grootste doelstelling van woorden. Wie reizen verkoopt, kan een meerwaarde aan zijn lezer bieden door ervaringen neer te pennen. Wie koffiemachines verkoopt, kan een meerwaarde aan zijn lezer bieden door leuke koffierecepten te posten. Content marketing werkt voor ieder bedrijf, laat dat duidelijk zijn.
Mythe 10: Alleen content met tekst werkt
Laat je blogpost niet enkel uit tekst bestaan, maar hecht ook aandacht aan de foto’s die je in je post gebruikt en waag je ook aan video’s. Content marketing is namelijk meer dan gewoon een lap tekst.