Over niet al te lange tijd zullen Internet of Things (IoT) en Artificial Intelligence (AI) bepalen hoe we verbindingen leggen, hoe we communiceren en hoe we samenwerken. Met andere woorden: drie zaken die momenteel vaak worden bepaald door marketing. Zelfs nu al zijn social media en clouds belangrijke spelers geworden in het zetten van marketing trends en hoe merken nieuwe klanten aanspreken. Steeds meer wordt ieder proces geautomatiseerd en worden alle pijlers gericht op de individu.
Op het juiste moment de consument aanspreken
Steeds vaker bepalen big data sets de patronen in het gedrag van de consument en op die manier kunnen merken hierop inspelen. Op het einde van de dag bereiken bedrijven zo weer tal van nieuwe potentiële klanten. Hoewel dit scenario best baanbrekend is, zal het in de nabije toekomst nog geavanceerder worden door tal van automatiseringen. Stemherkenning, virtual reality, mobile web en andere technologieën zullen verder groeien en samen zullen ze doen wat marketeers nu “handmatig” doen. En wellicht nog beter.
Consument tracken
Een geautomatiseerd marketing programma kan heel makkelijk iemands gewoontes tracken. Dit kan door de codes in e-mails en websites de analyseren of door een cookie in je browser te implementeren. Als consument word je constant in de gaten gehouden en vaak zonder dat je het beseft, weet een marketeer op een paar seconden tijd meer dan dat je beste vriend ooit van je zal weten.
Geautomatiseerde technieken
#1 Geavanceerde voorspellende gedragsanalyses
Virtual reality, artificial intelligence en andere technieken zijn allemaal nakomelingen van Internet of Things (IoT). Het is een netwerk van verschillende technologieën die informatie verzamelen over de fysieke wereld en zo data verzamelen die cruciaal kunnen zijn voor de marketingwereld. De ioT zal op regelmatige basis gebruikerservaringen delen en zo de werking van smart devices uitbreiden. Op die manier zal de marketingwereld exacte data ontvangen over de gebruikers.
Nu al kunnen bedrijven deze smart devices gebruiken via de Customer Relationship Management (CRM) software.
#2 Geprogrammeerde marketing en geautomatiseerde reclame
Ook reclame wordt tegenwoordig geautomatiseerd door machines die algoritmes leren. Door die algoritmes snappen computers wat het beste moment is om een reclame door te sturen. En dat gebeurt per klant. Je hebt je waarschijnlijk ooit al afgevraagd waarom je op Facebook een advertentie krijgt van een bepaald merk nadat je op die website bent geweest bijvoorbeeld?
#3 Artificial intelligence
Artificial intelligence detecteert en analyseert het gedrag van een persoon tijdens bijvoorbeeld een koopproces. Door gebruik te maken van deze AI-techniek moeten marketeers niet meer “handmatig” het gedrag van hun doelgroep gaan analyseren.
Conclusie
Toekomstige marketing focust op een persoonlijke relatie tussen merk en consument. Daarvoor richt het zich op nieuwe technologieën om het gedrag van de consument optimaal te kunnen achterhalen en te analyseren. Via deze analyse weten merken perfect hoe ze moeten inspelen op de wensen van de consument.