Vrijwel iedereen schrijft. Boodschappenlijstjes, tweets, blogs over je hobby, e-mails. Voor persoonlijk gebruik maakt het niet zoveel uit hoe die teksten eruitzien. Misschien ook nog niet voor een verslagje over je vakantie voor je familie en vrienden, die uit belangstelling voor jou het geschrevene toch wel lezen. Maar aan andere teksten stel je meer eisen. Als je schrijft voor een webwinkel of bedrijfswebsite bijvoorbeeld, of als je een breed publiek wilt informeren via de site van een sportclub, patiëntenorganisatie of belangenvereniging. In dit artikel geven we je tips om een duidelijke, aansprekende tekst te schrijven.
Tip 1: geef je tekst de ruimte
Waarom is het licht meestal zo bijzonder in de schilderijen van Rembrandt? Juist omdat de rest van het schilderij zo donker is. De schaduwen zorgen dat de lichte partijen er extra uit springen. Zo is het met tekst ook. Veel witruimte maakt je tekst beter leesbaar. Zorg dus voor lekker veel lucht in en rondom je tekst. Dat doe je onder andere door:
- ruime marges (kantlijnen) te gebruiken;
- je tekst in alinea’s van rond de 100 woorden te verdelen, met witregels ertussen;
- opsommingen in lijstjes te zetten in plaats van zin na zin achter elkaar door te schrijven – kijk maar naar dit voorbeeld!
Tip 2: houd rekening met de vluchtigheid van de weblezer
Mensen die webpagina’s lezen, lopen vaak snel met hun blik over een pagina heen om te zien of ze daar zullen vinden wat ze zoeken. In de stortvloed van informatie die het internet is, kun je het je niet permitteren een hele pagina te lezen en dan te concluderen dat je toch iets anders zocht. Denkt de bezoeker in de eerste paar seconden niet dat je pagina nuttig voor hem is, dan klikt hij verder. Zorg dus dat hij of zij in één oogopslag ziet waar je pagina over gaat, wat men daar kan doen, wat je te bieden hebt. Gebruik daarvoor:
- koppen die de lading dekken;
- tussenkopjes;
- duidelijke knoppen of menu’s om verder te navigeren binnen jouw site;
- een eerste alinea die uitlegt wat je lezer van de pagina kan verwachten.
Tip 3: sluit aan bij je doelgroep
Schrijf je technische artikelen voor vakgenoten? Dan is beroepsjargon heel handig. Het zorgt ervoor dat je lezers precies begrijpen wat je bedoelt, het is vaak bondiger dan uitgebreide uitleg en je lezers weten dat ze met een expert van doen hebben. Maar schrijf je voor een breed publiek, let dan op leesbaarheid; ook voor mensen die misschien niet zo thuis zijn in jouw onderwerp. Meer mensen dan je misschien denkt hebben moeite met ingewikkelde teksten. Maak dus korte zinnen. Vermijd constructies als: “Door ons worden aansprekende teksten geschreven.” Schrijf liever: “Wij schrijven aansprekende teksten.”
Hulp nodig?
Helder en duidelijk schrijven is nog best een kunst. Hopelijk kom je met bovenstaande tips al een heel eind. Vind je het toch nog lastig om een tekst te schrijven die de lezer pakt? De professionele schrijvers van DeContentbank helpen je er graag bij. Of je nu teksten wilt laten herschrijven of nieuw webteksten nodig hebt. Neem gerust contact met ons op of vraag gelijk een offerte aan.