“Schrijf je nu in”… Als een schrijver heb je deze call to action (CTA) waarschijnlijk al honderd keren gebruikt. Het is zeker geen slechte manier om eenlezer tot initiatief te laten overgaan, maar het is natuurlijk niet de enige manier. Nu steeds meer mensen online aankopen doen, voelen ze zich aangetrokken door deze simpele CTA’s zoals “koop”, “shop”, “gratis try-out” of “download nu”.
Als een schrijver heb jij de macht om mensen te laten beslissen waar ze op een pagina klikken. En dat doe je door de juiste CTA te gebruiken. De volgende tips helpen je om meer verkeer naar je website te leiden.
Power & action CTA’s
Doel: laat de lezer weten dat hij meteen initiatief moet nemen als hij deze deal niet wil missen.
Gebruik daarom krachtige CTA’ zoals “reserveer nu”, “ontvang je exemplaar vandaag”, “probeer nu een free trial”, “volg deze cursus”. Wees duidelijk over de call to action en wees niet bang om “nu” te gebruiken.
Cheesy CTA’s
Doel: laat de lezer weten dat het een grappige site is die je niet enkel wil overtuigen om te kopen.
Een voorbeeld is de CTA van Quick Sprout om de lezer te overtuigen om zich in te schrijven voor de nieuwsbrief: “Schrijf je nu in. We beloven geen SPAM, we houden ook niet van ingeblikt vlees.”
Door de CTA op een grappige manier in te pakken, overtuig je de lezer om meer te willen lezen van jouw website.
KISS: Keep It Simply Stated
Doel: verspil de tijd van de lezer niet en get to the point.
Hou daarom de CTA kort en draai niet rond de pot. Hoe meer woorden je gebruikt in je CTA, hoe meer de lezer moet lezen. En weet dat de meeste mensen niet graag lezen.
De ik-CTA’s
Doel: laat je lezer weten dat je je kunt inleven in hun situatie en de zaken door hun ogen ziet.
Een CTA geschreven in de eerste persoon doet heel wat met het conversiepercentage. Door aan te geven dat je je in de schoenen van de lezer kunt plaatsen, zijn lezers meer geneigd om te klikken.
Het is dringend!
Doel: geef de lezer geen kans om te twijfelen en duidt hem op het gebruik aan tijd.
Als je een gebrek aan tijd creëert, kun je de het aantal clicks eenvoudig laten stijgen, want de lezer gaat snel geloven dat de deal veel waard is. Als de lezer weet dat hij enkel vandaag deze super goede deal kan scoren, dan zal hij sneller geneigd zijn om tot kopen over te gaan. Natuurlijk moet je het wel juist weten te verwoorden.
Probeer deze tips uit en ontdek zelf de kracht van een goede CTA!