Van SEO-teksten werd een tijdlang beweerd dat ze op hun retour waren, maar niets is minder waar. Mensen gebruiken internet vaker dan ooit, dus wie online successen wil boeken, komt niet onder SEO copywriting uit. SEO staat voor Search Engine Optimization, wat in het Nederlands ook wel zoekmachine optimalisatie wordt genoemd. Recente onderzoeken stellen dat zoekmachine optimalisatie zelf nog veel meer verkeer traffic (verkeer) kan teweegbrengen dan sociale media. Met de juiste keywords en een overtuigende schrijfstijl kun je hoog ranken in de zoekmachines. Hoe je dat doet, lees je hier.
Zoektermen én inhoudelijke waarde
Het creëren van kwalitatief hoogwaardige SEO-teksten die organische traffic naar je website leiden, is makkelijker gezegd dan gedaan. Een tekst met alleen een interessante inhoud levert niet de gewenste vindbaarheid op. Bij het schrijven moet je je daarom ook altijd afvragen wat je voor jouw potentiële klanten kunt betekenen en hoe je hen zo veel mogelijk waarde kunt bieden. Jouw content moet mensen helpen een doel te bereiken of een probleem op te lossen. SEO-teksten hebben dus zoektermen nodig om traffic te genereren, maar je teksten moeten ook op je doelgroep aansluiten.
Wat bereik je met kwalitatief hoogwaardige SEO-teksten?
Voor zoekmachine, maar ook voor potentiële klanten geoptimaliseerde teksten helpen je verschillende doelen te bereiken. Niet alleen leid je meer verkeer naar je website, maar ook relevanter verkeer: bezoekers met een specifieke intentie. Dit leidt tot een hogere conversie. Daarnaast zul je hoger ranken in zoekmachines in Google én weet je je geloofwaardigheid en autoriteit binnen jouw niche te verstevigen.
Je contentstrategie bepalen en daarna schrijven
Met het schrijven van SEO-teksten ga je niet zomaar aan de slag. Je zult moeten werken op basis van een framework dat het schrijfproces niet alleen zal vergemakkelijken, maar ook effectiever maakt. Het allerbelangrijkste daarbij is dat je een relevant en interessant onderwerp uitkiest én inhoud van waarde weet te bieden. Beschik je over een onderwerp? Dan ga je ten eerste je contentstrategie bepalen en pas daarna aan de slag met het echte schrijven. In de laatste fase ga je je tekst optimaliseren.
Wie is je doelgroep?
In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, begin je niet met je keyword research, maar met het in kaart brengen van je doelgroep. Wie zijn ze? Wat hebben ze nodig? Welke vragen hebben ze? En hoe kun uitgerekend jij ze helpen? Om de vragen van jouw potentiële klanten te beantwoorden en hen te voorzien in hun behoeften, is het dus belangrijk om diep op het onderwerp in te gaan. Denk dus vooral aan de lezer, maar ook wat jij aan het eind van de tekst van hem of haar wilt.
Je zoekwoord bepalen
Wanneer je helder hebt wie je doelgroep precies is, ga je je zoekwoord(en) bepalen. Dit is een essentiële stap in het schrijven van SEO-teksten. Goede zoekwoorden, ook wel keywords genoemd, zorgen voor een hoge ranking in de organische resultaten van een zoekmachine. Maar ook voorzien ze jou van belangrijke informatie. Elke tekst die je schrijft, moet één hoofdzoekwoord en meerdere additionele zoekwoorden bevatten die daarmee een sterke relatie hebben. Gebruik vooral zoekwoorden die potentieel geïnteresseerden ook gebruiken en verval niet in technische termen. Voor het bepalen van je zoekwoorden kun je een tool als Ahrefs of Semrush gebruiken.
Hoe weet je welk zoekwoord zijn vruchten zal afwerpen?
Belangrijk is het eveneens om je zoekwoorden te kwalificeren. Zoekwoordvolume alleen is dus niet genoeg. Gebruik ook een tool als Google Trends om te bekijken hoe je keywords gedurende het verloop van een bepaalde tijd scoren. De meeste zoekwoorden kennen namelijk geen stabiele tendens. Vul je zoekwoord(en) ook in op sociale media, forums en andere pagina’s waar jouw potentiële publiek actief is. Welke onderwerpen worden daar het meest besproken? Bekijk tot slot ook hoeveel competitie er bestaat. Als autoritaire websites jouw zoekwoord al gebruiken, is hoog ranken extra moeilijk.
Met welk doel zoeken mensen naar jouw keyword?
Natuurlijk wil je met je SEO-teksten niet zomaar traffic naar je website genereren, maar waardevolle traffic. Dat zijn bezoeken die conversie genereren. Weet je jouw tekst niet te laten matchen met de zoekintentie, dan zal je score laag blijven. Zoeken mensen naar informatie? Willen ze een product kopen? Of zijn ze misschien op zoek naar een specifiek merk? De algoritmes van Google zijn erop gericht de gebruiker zo zinvol mogelijke zoekresultaten te bieden. Scoren jouw concurrenten met hetzelfde zoekwoord met blogs of juist met productpagina’s? Pas je erop aan.
Long-tail zoekwoorden
Long-tail zoekwoorden zijn zoekopdrachten die uit vier of meer woorden bestaan. Ze zijn belangrijk voor SEO-teksten omdat je er makkelijker mee kunt ranken. Ze richten zich namelijk op een nog specifieker onderwerp. Ter illustratie: de zoekterm ‘meditatie’ wordt door veel mensen gebruikt, wat het op het eerste gezicht interessant doet lijken. Echter ligt de zogeheten keyword difficulty een stuk lager. Maak je van je zoekwoord ‘meditatie cursus in Amsterdam-Zuid’, dan bereik je een veel kleiner publiek, maar wel exact het publiek dat je wilt bereiken.
Jouw unieke content strategie
Heb je het zoekwoord voor een SEO-tekst bepaald? Zorg er dan voor dat je een content strategie ontwikkelt waarmee je kunt concurreren. Overtref je concurrenten. Hoe je dat doet? Bijvoorbeeld door langere artikelen met meer inhoud te bieden. Door het toevoegen van foto’s en video’s. Zorg er vooral voor dat jij dingen laat zien die je concurrenten niet tonen. Wees uniek en zorg ervoor dat je teksten goed te behapstukken zijn: korte alinea’s, duidelijke (sub)koppen en een efficiënte schrijfstijl. De belangrijkste tips op een rijtje:
1. Gebruik een slimme H1 titel
Wist je dat de meeste mensen niet eens verder kijken dan de titel? Door een pakkende H1 titel te formuleren, wordt de kans groter dat ze jouw website bezoeken. Begin sterk, bijvoorbeeld door het gebruik van een vraagwoord:
- Hoe kun je….. ?
- Wat is een ….?
- Waarom …..?
Maar ook titels die opsommingen aankondigen: ‘de beste vijf…..’ of ‘de tien meest interessante….’ doen het goed. Zorg er in ieder geval voor dat de content van de tekst uit de H1 titel duidelijk wordt. Plaats het zoekwoord het liefst aan het begin van de titel. De zoekmachine begrijpt dan meteen waar de pagina over gaat. Na het bepalen van de H1 titel is het ook belangrijk beslissingen te maken over de H2’s en H3’s die de subonderwerpen beschrijven.
2. Werk met concepten
SEO-teksten schud je niet zomaar uit je mouw. Begin altijd met het schrijven van een concept waarin de inhoud centraal staat. Aan zoekmachine optimalisatie denk je nog niet. Dit komt pas wanneer je het finale concept schrijft. Bedenk hoe je jouw product of dienst zou verkopen wanneer je dit face-to-face zou moeten doen. SEO-teksten dienen daar niet veel van af te wijken. Schrijf dus zoals je spreekt, of misschien een klein beetje netter. Houd de lengte van de paragrafen beperkt, zorg voor lijstjes en bullet points en gebruik dik- of schuingedrukte woorden om belangrijke zaken te onderstrepen.
3. Voorkom keyword stuffing bij het schrijven van SEO-teksten
SEO-teksten werden in het verleden enkel geschreven om zo hoog mogelijk in de zoekmachineresultaten terecht te komen. Dit betekent dat veel teksten werden volgepropt met zoekwoorden. Dit heet ook wel keyword stuffing. Dankzij de recente updates van de algoritmes van zoekmachines kunnen deze daar echter doorheen prikken. Ze kunnen steeds beter verbanden leggen en een tekst begrijpen. Zoekwoorden moet je dus op een natuurlijke manier gebruiken. Noem je belangrijkste keyword wel in de eerste 25 woorden én in de laatste zin.
4. Neem interne en externe links op
Een interne link is een link die naar een andere pagina op je website verwijst. Dit versterkt de geloofwaardigheid van je pagina’s én helpt bezoekers beter de weg te vinden op je website. Het beste kun je voor een interne link het zoekwoord gebruiken dat het belangrijkst is voor de pagina waarnaar je verwijst. De beste interne links staan in een volzin. Maar verwijs ook naar andere bronnen op internet. Het liefst autoriteiten binnen jouw niche. Zo win je aan autoriteit en geloofwaardigheid.
5. Voeg visuele content toe
Wist je dat lezers veel meer van jouw SEO-teksten onthouden wanneer je deze van media vergezelt? Het artikel wordt zo leuker om te lezen en je hebt ook nog eens veel meer kans dat het wordt gedeeld. Ook zorgen filmpjes ervoor dat bezoekers langer op je website blijven, wat ook weer goed is voor de ranking ervan. Zorg er wel voor dat de bestanden in de juiste grootte worden geplaatst. Ook moet de pagina nog snel genoeg kunnen laden. Geef foto’s beschrijvende (onder)titels, zodat ook deze in de organische resultaten van zoekmachines kunnen verschijnen.
6. Zorg voor een goede metatitel
Een metatitel draagt niet bij aan de SEO, maar heeft daar wel mee te maken. De zoekmachine leest ook deze namelijk om de content van SEO-teksten te begrijpen. De metatitel is de beschrijving die op de zoekresultatenpagina verschijnt en moet de lezer aanspreken. Hij hoeft niet hetzelfde te zijn als de titel van je pagina, maar moet wel het hoofdzoekwoord bevatten. Ook de metabeschrijving dient je van de juiste informatie te voorzien.
7. Eindig je tekst met een call to action
Weet je nog dat het belangrijk is om aan het begin van een SEO-tekst de aandacht van de bezoeker te trekken? Bijna net zo belangrijk is het om hem of haar aan het eind daarvan nog eens aan de reden van het bezoek te herinneren. Daarom moeten alle SEO-teksten met een sterke call-to-action, kortweg ook wel CTA genoemd, eindigen. Als schrijver moet je dus altijd ergens om vragen: het delen van de content op sociale media, het achterlaten van een reactie, het inschrijven voor de nieuwsbrief of wellicht het overgaan tot een aankoop.
Het optimaliseren van je tekst
Nadat je je finale concept hebt geschreven en rekening hebt gehouden met al het bovenstaande, is het tijd om deze te gaan optimaliseren. Controleer of je belangrijkste zoekwoord in de titel en ten minste één H2 is opgenomen. Komt hij ook in de introductie voor? Alhoewel experts het niet helemaal eens zijn over zoekwoorddichtheid, stellen zij doorgaans dat deze tussen de een en drie procent ligt. Bekijk de leesbaarheid van je tekst ook kritisch. De meeste van je lezers zijn geen experts. Pas het niveau daarop aan.
Veelgestelde vragen over SEO-teksten
1. Waarom is SEO zo belangrijk?
De meeste mensen die iets op internet zoeken, gebruiken daarvoor een zoekmachine, meestal Google. Daarom is het belangrijk dat je voor die zoekmachine goed vindbaar bent. Ga zelf maar na: hoe vaak klik jij verder naar de tweede, derde en daaropvolgende pagina’s met zoekresultaten? SEO zorgt voor een hogere ranking en daarmee voor meer traffic naar je website. Traffic die je op een andere wijze bijna niet zou kunnen genereren.
2. Kan ik hoger ranken door alleen mijn zoekwoord vaak te gebruiken?
Het lijkt aantrekkelijk om je hoofdzoekwoord in SEO-teksten zo vaak mogelijk te gebruiken. Vroeger werkte deze truc. Vandaag de dag word je hier zelfs op afgerekend. Een te hoog percentage wordt door het algoritme van zoekmachines als Google als spam gezien. Het gevolg? Je komt lager in de organische zoekresultaten terecht. Het belangrijkste is dus dat je een inhoudelijk zo sterk mogelijke tekst schrijft.
3. Moet ik als ondernemer SEO toepassen?
Niets moet, maar je gooit je eigen ruiten in wanneer je dit niet doet. Het overgrote deel van de bezoekers van een website is daar terechtgekomen door goed uitgevoerde zoekmachine optimalisatie. Je loopt dus veel traffic en daardoor veel mogelijke conversie mis wanneer je geen SEO toepast. Bovendien help je zo je concurrenten tegelijkertijd nog wat beter in het zadel. SEO-teksten zijn van belang voor elk soort bedrijf, ongeacht de omvang ervan.
4. Hoe weet ik wat de juiste zoekwoorden zijn?
Er bestaan diverse hulpprogramma’s die je kunt gebruiken om zoekwoorden te bepalen. Een deel daarvan is gratis, voor een ander deel betaal je. Dit zijn meestal programma’s die door SEO-bedrijven worden gebruikt. Ondernemers zelf kiezen vaak voor de onbetaalde varianten. De zoekwoordplanner van Google is gratis. Een goed alternatief is de Keyword Explorer van Moz. Het aanmaken van een account is gratis. Je kunt echter een beperkt aantal zoekwoordonderzoeken per maand uitvoeren.
5. Na hoeveel tijd zal ik hoog kunnen ranken?
Je moet er rekening mee houden dat het resultaat van je SEO-teksten even op zich laat wachten. Zoekmachines als Google rangschikken namelijk relevante websites met autoriteit. En dat verdien je niet zomaar. Soms duurt het een paar maanden voor je met je SEO-teksten hoog zult ranken. In andere gevallen kan het zomaar zes maanden tot een jaar duren. Wees dus nooit ongeduldig over het effect van SEO-teksten.