Laat je nooit wijsmaken dat iemand een expert is in het schrijven van SEO-artikelen. Tegen de tijd dat je denk dat je alle regeltjes snapt, zijn er al weer een stuk of tien veranderd. Een SEO-tekstschrijver moet zich constant bijscholen, maar moet vooral heel goed weten hoe hij SEO keywords moet gebruiken. Iedereen weet dat ze van cruciaal belang zijn voor de zoekmachines, maar niet iedereen weet hoe je ze het best implementeert in je content.
Het grootste doel van een SEO-vriendelijk artikel te schrijven, is natuurlijk dat je op de eerste pagina van Google wil belanden. Je kent vast wel de uitdrukking “The best place to hide a dead body is page two of Google”. En zeg nu zelf, hoe vaak ben jij al op pagina twee van Google geweest? Daarom is het dus van groot belang dat je ontdekt hoe je het best keywords gebruikt in je content. Lees: hoe je op een intelligente manier die keywords gaat gebruiken.
#1 Keyword density
Keyword density is het aantal keren dat je keyword voorkomt in je artikel. Het aantal keren kan bepalen hoe hoog je post rankt in Google. De acceptabele norm is tussen de 1% en de 4%. Als je keyword density rond de 3% is, dan ben je uiterst goed bezig volgens de SEO-normen. Alles boven de 4% is overdreven en kan je kansen op een hoge ranking zelfs doen afnemen. Je hoeft je tekst dus zeker niet vol te proppen met keywords, want dan zal Google je straffen.
#2 Keyword research
Google is watching you. Google weet precies wat er speelt in de wereld en daarom is het ook van groot belang dat jij weet wat er speelt in de wereld. Volg de trends en wees mee met de trends. Sinds de 2012 Penguin Update moet je keyword research for content creation doen. Dit betekent dat je eigenlijk eerst op zoek gaat naar de relevantie keywords van dat moment en op basis van die resultaten een artikel gaat schrijven. Om deze keywords te vinden, maak je gebruik van Google Adwords Tool.
#3 Gebruik header tags
Ieder artikel moet een heading hebben. Een interessante header moet mensen triggeren om je artikel helemaal te lezen. Wat zeer belangrijk is, is dat je je keywords gebruikt in je headers. Het is niet nodig om het belangrijkste keyword te gebruiken in de header tags. Het is beter om H1 tags te gebruiken in de titel en H2 tags in de subheaders. Als je nog eens subheaders wil gebruiken, dan maak je gebruik van H3 tags.
#4 Keyword insertion
Wat veel schrijvers vaak vergeten bij het schrijven van een SEO-artikel, is dat het artikel nog vlot leesbaar moet zijn. Bij het gebruik van een aantal keywords, kan het namelijk overkomen alsof de tekst is geschreven door een robot. Durf dus ook streng te zijn en schrap een keyword als deze echt niet past in een zin.
Conclusie
Keywords zijn zeer belangrijk, maar let erop dat je er niet mee gaat strooien en dat ze natuurlijk in je tekst worden gebruikt. Google is slim en zal het snel doorhebben als je je tekst volpropt met keywords. Gebruik ze dus wijs en blijf up to date van de veranderingen die Google invoert. Door je constant bij te scholen kun je je echt een expert op het gebied van SEO noemen.