De wijze Bill Gates zei ooit: ‘Als je bedrijf niet op het internet is, dan zal je bedrijf snel out of business zijn’. Veel mensen dachten dat hij maar een grapje aan het maken was, maar als je de huidige situatie bekijkt, had hij toen al gelijk. E-commerce is in de loop der jaren enorm gegroeid en de concurrentie onderling is groot, zeer groot. Het is dan ook van groot belang om organisch verkeer te lokken naar je webshop.
Organisch verkeer is gratis verkeer. Het komt er dus op neer dat websitebeheerders niet hoeven te betalen om bezoekers naar hun website te lokken. In het geval van paid traffic moeten de beheerders advertenties betalen om zo zichtbaar te zijn op Google en social media platformen. Met andere woorden: organisch verkeer is veel beter voor e-commerce.
#1 Focus op product omschrijvingen
Vaak is het makkelijk om voor een gelijkaardig product dezelfde omschrijving te gebruiken. Doe dit niet. Probeer voor ieder product een aparte omschrijving op te stellen.
#2 Moedig je klanten aan om reviews te schrijven
Een belangrijke factor in de e-commerce zijn reviews. Meestal lezen gebruikers eerst enkele reviews over een webshop alvorens ze er iets gaan kopen. Daarom is het aangeraden om jouw klanten te stimuleren om reviews over jouw webshop te schrijven. Hun mening kan potentiële klanten over de streep trekken om bij jou te kopen.
#3 Maak het simpel voor je klant
Zorg ervoor dat je webshop overzichtelijk is en dat het makkelijk is om iets te bestellen. Hoe moeilijker het is om iets te vinden, hoe sneller een bezoeker zal afhaken om iets te kopen op je website.
#4 Zorg ervoor dat je website snel laadt
De klant heeft niet veel tijd en alles moet snel gaan. Juist daarom koopt die zijn spullen via het internet. Zorg er dus voor dat je pagina snel laadt zodat je klant geen seconde hoeft te verliezen. Vermijd dus grote afbeeldingen en andere bestanden die veel tijd nemen om te laden.
#5 Maak je website mobiel vriendelijk
Tegenwoordig bezoeken mensen vaker een webshop via hun tablet of smartphone. Hou daar dus rekening mee bij het opzetten van je webshop. Zorg dat die dus gebruiksvriendelijk blijft voor alle toestellen waarop je webshop bezocht kan worden.
#6 Bouw je eigen community
De mening van gebruikers telt en daarom kan het helpen om zelf een reageerplatform op poten te zetten. Op die manier kunnen je klanten hun ervaringen met elkaar uitdelen en andere potentiële klanten op weg helpen en overtuigen om bij jouw webshop te kopen. De gouden regel van een webshop is dat een goede klant de beste ambassadeur is!
#7 Afbeeldingen zijn een must
Een product verkopen met maar één afbeelding ervan is not done. Zorg ervoor dat je voldoende kwaliteit foto’s hebt van je product. Op die manier verkoopt het product zich in feite vanzelf. Let er wel op dat je afbeeldingen aangepast zijn voor het web zodat ze het laden van je website niet vertragen.
#8 Update je pagina’s regelmatig
Een “Error 404”-boodschap krijgen is irritant. En als dit vaak gebeurt, kan je al snel enkele klanten verliezen. Ken je website en check regelmatige welke producten nog voorradig zijn en welke niet. Verwijder ook zeker de lege pagina’s. Zie het als een leeg rek in de supermarkt: die laat je ook niet leeg, want een leeg rek brengt niets op.
#9 Promoot je webshop op YouTube
Mensen kijken graag naar filmpjes en daarom is het aan te raden om je webshop via beeld te promoten op YouTube. Je zou ervan verbaasd zijn hoeveel mensen op YouTube actief zijn en hoeveel filmpjes er dagelijks worden bekeken. Een filmpje van jouw webshop moet dus gewoon op YouTube staan!
#10 FAQ moet!
Elke webshop moet een aparte FAQ-pagina hebben. Twijfels kunnen ervoor zorgen dat klanten afhaken en dat wil je natuurlijk niet. Bied een antwoord op hun vragen en zorg ervoor dat ze duidelijk beantwoord worden. Op die manier weten ze precies wat ze van jouw webshop kunnen verwachten.