Als je een webshop uitbaat dan zijn de productomschrijvingen van groot belang voor jouw website. Hoewel product marketing niet zo belangrijk lijkt, draagt het schrijven van de omschrijving ervan wel bij tot conversion optimization en kan het de sales een enorme boost geven. Een productomschrijving helpt ook bij het bouwen van een merk personaliteit. Natuurlijk popt de volgende vraag meteen in je op: lezen mensen in feite wel productomschrijvingen?
Misschien wel. Misschien niet. Er bestaat helaas geen bewijs om dit aan te tonen. Maar toch zijn er genoeg redenen om aan te nemen dat mensen wel een kijkje nemen in de productomschrijving en dat sommigen onder hen zelfs heel wat tijd besteden om deze aandachtig te bestuderen.
Maar hoe is het dan nog mogelijk dat de klant afhaakt na het lezen van de productomschrijving? Dat is wel heel voor de hand liggend: je omschrijving is niet compleet en mist dus essentiële informatie. Een goede productomschrijving biedt een antwoord op alle antwoorden van de potentiële klant. Het laat de klant als het ware niet achter met vragen.
Wat is een productomschrijving?
Een productomschrijving biedt informatie over de eigenschappen en voordelen van een product. Het is een gedetailleerde omschrijving van de fysieke en speciale eigenschappen van een product. Dat kan gaan van kleur en garantie tot de functies van een product.
Vaak is de productomschrijving de doorslaggevende factor voor een klant om een product te kopen. Als de omschrijving al zijn vragen beantwoord, dan is de kans zeer groot dat de klant tot de aankoop zal overgaan. Daarom is het belangrijk om een omschrijving te schrijven die de klant overtuigt om het product te kopen. Houd daarbij rekening met de volgende vragen:
- Voor wie is het product bedoeld?
- Wat zijn de basisdetails van het product?
- Wanneer zou iemand dit product gebruiken?
- Waarom is dit product beter dan gelijkaardige producten?
- Hoe werkt het product?
Hoe schrijf je een productomschrijving?
Iedere website heeft natuurlijk een andere manier om een productomschrijving neer te zetten. Sommige website gebruiken hiervoor bullet points, anderen een tabel en sommigen gebruiken een doorlopende tekst.
Het is sterk aangeraden om iedere stijl eens uit te testen om te kijken welk formaat het beste past bij jouw website. Maak bijvoorbeeld gebruik van A/B-testen zoals Google Optimize om te ontdekken welke manier het brengen van een productomschrijving het beste werkt.
Verder volg je deze 10 tricks om je klant te overtuigen om jouw product te kopen:
- #1 Ken je koper en definieer zijn persona.
- #2 Houd het kort en simpel.
- #3 Verleid met de voordelen.
- #4 Definieer je toine of voice.
- #5 Zorg voor een scanbaar geheel.
- #6 Check op grammatica, maar ook op overtuiging.
- #7 Optimaliseer je beschrijving voor zoekmachines.
- #8 Speel met de verbeelding van je lezer/klant.
- #9 Vertel een verhaaltje.
- #10 Toon, vertel, omschrijf!