Keywords of zoekwoorden heb je in verschillende smaken: short tail en long tail. In dit artikel leggen we je uit wat die termen betekenen, en hoe je er je voordeel mee kunt doen om je website te optimaliseren voor zoekmachines. Misschien heb je wel eens gehoord of gelezen dat het belangrijk is om long tail keywords te gebruiken. Maar weet je ook wat dat zijn of waarom je ze zou gebruiken? Hieronder lees je de antwoorden.
Long tail? Welke staart?
Long tail of long-tailed is een term uit de statistiek. Het slaat op de vorm van een grafiek waarbij een verdeling eerst een piek laat zien, maar waarin het aflopende deel een groter ‘volume’ beslaat dan de piek. Stel, je verkoopt boeken. Dan zijn er bestsellers, die in korte tijd goed verkopen (links in de grafiek). Er zijn ook boeken waar je niet zo’n piek in hebt, maar die over lange tijd in kleinere aantallen verkocht worden – de ‘staart’ aan de rechterkant. Het kan goed zijn, dat je op termijn toch meer verdient aan die boeken die je niet zo snel, maar wel heel langdurig verkoopt, dan aan de bestsellers.
Maar hoe zit het dan met die zoekwoorden?
Short tail keywords genereren heel veel paginabezoeken, maar lang niet al die bezoekers leveren je iets op. Long tail keywords geven minder verkeer, maar een betere kans op conversie per bezoek. Laten we er weer even van uitgaan dat je boeken verkoopt, en dat je gespecialiseerd bent in eerste drukken uit de negentiende eeuw. Heel veel mensen gebruiken een zoekwoord als ‘boeken’. Maar de kans dat jij er hoog mee scoort in de zoekmachines, is klein, omdat er al grote spelers op de markt zijn die de middelen hebben om de top tien in de zoekresultaten op het zoekwoord ‘boeken’ te bezetten. Daarnaast is maar een heel klein deel van de mensen die ‘boeken’ hebben ingetypt in een zoekmachine op zoek naar jouw genre.
Meer resultaat met long tail keywords
Zorg je dat jouw website makkelijk te vinden is op ‘boeken kopen eerste druk negentiende eeuw’, dan hoef je niet te concurreren om aandacht met veel grotere boekwinkels die heel andere boeken verkopen dan jij. Niet veel mensen zullen deze zoekterm intypen, maar degenen die dat wél doen, zijn heel gericht op zoek naar wat jij te bieden hebt. Goede kans dat ze bij je gaan bestellen als ze je site vinden! Long tail keywords zijn dus heel specifiek, en ze bestaan doorgaans uit een combinatie van drie of meer woorden.
Hoe kom je aan long tail keywords?
De zoekmachines helpen je zelf op weg om je zoekwoorden te bepalen. Typ maar eens een short tail keyword (dus een of twee woorden, en heel algemeen) in een gangbare zoekmachine in en kijk dan onderaan de pagina, onder de resultaten. Daar staan gerelateerde zoekopdrachten; meestal vind je daar wel suggesties voor goede long tail keywords. Je kunt natuurlijk ook een zoekwoordonderzoek laten uitvoeren en zelfs je teksten voor je laten schrijven met de juiste zoektermen er al in. DeContentbank is je daarbij graag van dienst. Neem vooral contact op en informeer eens naar de mogelijkheden.