Het algoritme van de wellicht bekendste zoekmachine Google heeft door de jaren heen tal van updates gekregen. Denk hierbij aan bekende updates zoals Panda, Penguin en Hummingbird. Er zijn tal van regels waarvan de ene op de hoogte is en de andere dan weer niet. Toch zijn er enkele regels die je altijd in acht moet houden wanneer je je gaat focussen op SEO. Je kunt je natuurlijk focussen op off-page activiteiten, zoals gastbloggers. Maar vanzelfsprekend is het de bedoeling dat je je vooral richt op on-page SEO en er dus voor zorgt dat je rechtstreeks kunt zorgen voor een hoge ranking van je website. Er zijn tientallen manieren om een hoge ranking te krijgen, maar de belangrijkste is en blijft toch wel de optimale zoekwoorddichtheid.
Wat is zoekwoorddichtheid?
Met zoekwoorddichtheid bedoelen we het aantal keren dat je primary zoekwoord – dus het zoekwoord waarop je gerankt wil worden – voorkomt in een blogtekst of webtekst. Daarbij moet je natuurlijk rekening houden met de zoekmachines die dat zoekwoord willen terugvinden in een logisch opgebouwde tekst. Door het zoekwoord correct toe te passen, snapt de machine dat je blogpost relevant is voor mensen die dit zoekwoord intikken in Google of een andere zoekmachine.
Wat is de beste zoekwoorddichtheid?
Experts op het gebied van SEO in content marketing houden het bij zoekwoorddichtheid op 1 tot 3 procent. Dit zou het ideale percentage zijn. Om dit percentage te berekenen kun je deze rekensom toepassen: K/T*100. Hierbij is K het aantal keer dat het zoekwoord voorkomt en T het aantal woorden dat je volledige contentstuk telt. Als je dit percentage berekent, hoef je geen rekening te houden met HTML-codes of afbeeldingen.
Analyseer jouw zoekwoorddichtheid
Natuurlijk moet je voor jezelf uitmaken op welk zoekwoord je gevonden wil worden. Let er wel op dat het niet puur gaat om het hoeveel keer dat zoekwoord dan voorkomt in je tekst. Het aantal moet relevant blijven, alsook het zoekwoord zelf. Zoekmachines zijn slim, onderschat ze zeker niet en daarom moet jij nog slimmer zijn. Ga daarom op zoek naar een zoekwoord dat je makkelijk kunt invoegen in je tekst zodat deze vlot te lezen is. Het is wel belangrijk om altijd de lezer in gedachten te houden. Daarom is de vuistregel: denk eerst aan je lezer, pas dan aan de zoekmachine.
Regels omtrent zoekwoorddichtheid
#1 Lange zoekwoorden ranken beter
Goed nieuws! Lange zoekwoorden ranken veel beter dan korte zoekwoorden. Het voordeel van lange zoekwoorden is dat ze meestal bestaan uit verschillende korte woorden. Vandaar heb je dus meer kans dat de zoekmachines je beter zullen vinden. Daarbij is het belangrijk om je primary keyword – dus je belangrijkste zoekwoord – in je headers te gebruiken. Als je ze gewoon gebruikt in je lopende tekst, snappen de zoekmachines niet dat dit je belangrijkste zoekwoord is.
#2 Primary keyword moet in H1 staan
We hadden het in de eerste vuistregel al even over, maar zorg er zeker voor dat je primary keyword voorkomt in je eerste header (H1) dus.
Conclusie
Ben je nog wat twijfelachtig omtrents keywords en ben je niet zeker of je ze wel juist toepast? Maak dan zeker gebruik van enkele handige tools die je op weg helpen. Ook wie al best wat ervaring heeft op het gebied van SEO, maakt dagelijks nog gebruik van tools. Deze helpen je denken zoals een zoekmachine, maar zonder daarbij de lezer uit het oog te verliezen.