Tegenwoordig kopen we bijna alles online en tot voor kort schoten de webshops als paddenstoelen uit de grond. Misschien heb je zelf wel een webshop en heb je al gemerkt dat het opzetten van die webshop best gemakkelijk was, in vergelijking met het verzinnen van goede namen voor je producten. Je wil namelijk dat de titel de potentiële koper voldoende informeert. Maar de naam moet die persoon vooral verleiden om er op te klikken. Niet enkel moet je de potentiële koper zien te overtuigen, maar ook bijvoorbeeld Google, want zoekmachines hebben specifieke richtlijnen en accepteren geen items die hier niet aan voldoen.
Gelukkig is er reeds voldoende marktonderzoek gedaan om de succesvolle strategieën vast te stellen. Lees verder om deze methodes tegen te komen en ontdek wat je absoluut niet mag doen in de wondere wereld van de e-commerce.
The do’s
- Gebruik altijd duidelijke woorden om je product te omschrijven. Draai niet rond de pot en gebruik eenvoudige woorden zodat de koper meteen weet wat het product is.
- Zet de naam van het merk in de titel. Zo word je product sneller opgepikt door de shopping platforms van zoekmachines zoals Google en Bing.
- Geslacht, kleur, type, … Vermeld zoveel mogelijk relevante details in de titel. Deze zijn namelijk belangrijk tijdens het filteren van producten.
- Gebruik sterke keywords zodat je product wordt opgepikt door de zoekmachines.
#protip: twijfel je of je een goede producttitel heb? Zoek je product dan zelf op via Google Shopping en ontdek daarbij hoe andere webshops hun producten omschrijven.
The don’ts
- Gebruik geen hoofdletters, want zo komt de producttitel nogal agressief en opdringerig over. Dus schrijf de productnamen of andere details niet volledig in kapitalen.
- Vermijd spelfouten, want zo komt je gehele webshop zeer onprofessioneel over.
- Strooi niet te veel met leestekens zoals uitroepingstekens of vraagtekens.
- Gebruik enkel bijvoeglijke naamwoorden die er toe doen. Woorden zoals “nieuw”, “echt”, “authentiek” vertellen niets en dienen enkel als plaatsvulling.
Nu is het aan jou!
Met deze tips kun je zelf nagaan of je producttitels voorlopig aan deze richtlijnen voldoen. Is dit niet het geval? Pas ze dan aan en ontdek zelf hoe het je webshop in een positieve manier bevordert. Succes!