Een klant vraagt je om een beschrijving en een CTA (call to action) te schrijven. Maar het is voor de verkeerde doelgroep of de klant heeft zelf doelen voor ogen die hij je niet verteld. Het gevolg is dat het conversiepercentage niet stijgt en natuurlijk is het de fout van de schrijver. Maar het schrijven van beschrijvingen en call to actions kunnen toch niet zo moeilijk zijn, toch?
Het ding met CTA’s en productomschrijvingen is dat ze aantrekkelijk moeten zijn en de consument moet overtuigen dat hij het moet hebben. Deze 5 tips kunnen je helpen om beter te verleiden / overtuigen en om het conversiepercentage te verhogen.
1) Focus op de consument
Als je aan het schrijven bent, is er geen tijd om aan de doelgroep te denken, tenzij de klant je hierover een duidelijke briefing heeft gestuurd. Daarom mag je de omschrijvingen niet te algemeen maken, maar ook niet te gedetailleerd. Want in beide gevallen haakt de klant af. Daarom is de beste manier om een omschrijving met een CTA te schrijven, door je in de schoenen van de koper te plaatsen. Schrijf daarom naar de klant toe en gebruik “jij” in je omschrijvingen.
2) Make it meaty
Als je een CTA op het einde van een productomschrijving schrijft, kan een koper nog veel vragen hebben. Zoals specificaties, materialen enzoverder. Daardoor is het mogelijk dat de klant al snel afhaakt. Daarom is het aan te raden om je tekst op te splitsen in delen. Begin met een goede header en sluit af met een sterke CTA. Tussenin kneed je zogezegd het vlees waarin je alle informatie en specificaties stopt. Het vlees wordt uiteindelijk enkel gelezen door de kopers die deze informatie echt willen weten. Het overgrote deel zal zich enkel focussen op het begin en het einde.
3) Vermijd typische zinnen
“Fantastisch” of “perfect” zijn twee voorbeelden van algemene woorden die de koper eigenlijk al heel beu zijn. Wijk daarom van het pad af en wees origineel in de omschrijving van je product. Een klant wil bijvoorbeeld wel meer technische details weten over een iPhone en wil van een kussen meer weten dan dat het gewoon zacht is.
4) Schrijf een solide header
Superlatieven zijn zeker toegelaten in headers, maar je moet ze op een correcte manier gebruiken. Als ze overdreven zijn, heeft de koper dit al snel door een laat die het product links liggen. Kom je echter met betrouwbare termen zoals “gepatenteerd”, dan gaat de klant al meer geloof hebben in jouw product. Let wel dat je niet gaat liegen en schrijf het enkel als het waar is.
5) Verleid met zinnen
Woorden hebben kracht, dat weet elke schrijver. Maar ga gerust een stapje verder en probeer zo goed mogelijk te verleiden met ieder woord in je zin. Beschrijf een product niet zomaar, maar omschrijf het effect dat een product op je kan hebben. Laat de koper zin krijgen in het product terwijl hij jouw tekst leest.