Het is toch een fijn gevoel als je ziet hoeveel extra likes je pagina plots krijgt of hoe je aantal volgers groeit. Maar heb je je ooit afgevraagd of dit groeiend aantal wel echt is? Wat als ze nep zijn? Wat voor een negatieve impact kunnen deze “fake likes” en “fake followers” op je merk hebben?
Valse accounts
Social media is een belangrijk onderdeel van digitale marketing. Het is dan ook belangrijk om bepaalde strategieën voor social media uit te stippelen. Maar aangezien het aantal gebruikers van social media iedere dag toeneemt, wordt het moeilijker om te achterhalen welke gebruikers echt zijn en welke niet. Je zou er namelijk van schrikken hoeveel nepaccounts er aanwezig zijn op Facebook, Twitter en Instagram. Niet alleen mensen maken valse accounts, maar ook bedrijven en merken maken zich er vaak schuldig aan. Door nepaccounts op te zetten hopen ze extra bezoekers aan te trekken, de klikken en links naar hun website te verhogen en zo een betere positie in de zoekopdrachten te veroveren.
Likes
Miljoenen accounts op social media zijn in werkelijkheid frauduleuze bots die worden gebruikt om het aantal volgers te laten stijgen. Hoe meer volgers, hoe invloedrijker het merk namelijk wordt. Daarnaast zijn er ook heel wat bedrijven die merken dat het moeilijk is om likes te krijgen voor een bepaalde post. Een post met weinig likes boeit niemand. Maar een post die veel likes krijgt en vaak wordt gedeeld, dat moet wel goed zijn. Althans, dat is wat die zogenaamde bots ons willen doen geloven.
Natuurlijk wil elk bedrijf aan de top staan en zo hoog mogelijk scoren in de zoekopdrachten en op social media. Daarom hopen ze een maximale betrokkenheid van het publiek te bereiken. Maar niet elke strategie is daarvoor geschikt.
Maar liefst 40% van de B2B-marketeers voorspelde dat de inhoud van social media een van de meest kritische tactieken zou worden om content marketing succesvol te maken. Als een gevolg zetten alle bedrijven hun in om hun social media content uitstekend te maken. Maar niet elke post scoort goed en vaak vergt het wat tijd en geduld om een aantal volgers te verkrijgen. Helaas neigen veel bedrijven al snel naar het slechte pad en kiezen ze ervoor om bots in te zetten om het aantal volgers van hun pagina te laten groeien. Maar zoals eerder vermeld is het inzetten van bots niet de juiste strategie om succesvol te worden als merk.
3 tips om je aanwezigheid op social media te boosten
#1 – Wees een social media professional
Als je je volgers regelmatig nieuwe informatie verschaft, groeit je autoriteit in je domein ook. Pas deze manier dan ook toe bij het onderhouden van je social media accounts. Bedank je lezers voor het delen van je posts en hun complimentjes op je post. Volg ook hun doen en laten, en toon interesse in hun posts. Stel ook vragen als je een artikel post en start zo een discussie. Zo hou je je eigen account actief en zal je pagina niet zomaar verdwijnen tussen de vele anderen.
#2 – Experimenteer met verschillende contents
Natuurlijk is het belangrijk om informatie of berichten die relevant zijn voor jouw branche te posten. Maar soms is het noodzakelijk om “out of the box” te denken. Blijf ook verschillende soorten posts proberen. Denk hierbij aan infographics, video’s, podcasts, citaten en actualiteit. Zo trek je nieuw publiek aan, maar blijf je ook je huidige volgers boeien.
#3 – Zoek de aandacht op
Op social media draait alles om aandacht. Als je als individu een foto post, dan wil je daar reactie op. En hetzelfde geldt natuurlijk voor merken en bedrijven. Soms is inhoud dan ook niet genoeg om de aandacht van mensen te trekken. Daarom moet je je ook richten op andere manieren om de aandacht van je volgers te trekken. Stuur bijvoorbeeld eens een privébericht met informatie of deel feedback van andere volgers.
Waarom fake schaadt
Nu je weet hoe je op een betere manier kunt presteren op social media, is het nog even handig om terug te kijken op die bots. Hou namelijk altijd in gedachten dat deze fake accounts waardeloos zijn, hoe hoog ze ook mogen zijn in aantal.
Valse volgers zijn namelijk erger dan helemaal geen volgers. De uitdaging ligt in het achterhalen of je volgers nep of echt zijn. Gelukkig zijn er manieren om erachter te komen hoe echt je volgers zijn. De makkelijkste manier is natuurlijk met behulp van technologie. Zo bestaan er tal van online hulpmiddelen om erachter te komen welke accounts bots zijn. Alvorens we het hebben over die technieken, willen we nog even aantonen waarom bots schadelijk kunnen zijn voor je website, merk of bedrijf.
Social media heeft het zelf snel door of je pagina geliked wordt door bots of door echte accounts. Let dan ook op voor sancties, want bots kunnen ervoor zorgen dat je pagina opgeschort wordt. Ook moet je onthouden dat valse volgers geen enkele impact hebben sociale campagnes. Integendeel: ze kunnen je met zorg opgestelde campagne zelfs belemmeren.
Apps en tools om bots te vatten
Hieronder volgt een lijst met innovatieve hulpmiddelen die je helpen bij het controleren van je huidige volgers op social media. Let wel dat je bij Facebook niet al je volgers kunt zien, maar de tools werken volledig voor Twitter en Instagram. Wanneer je klaar bent met het identificeren van valse volgers, moet je deze onmiddellijk verwijderen. Blokkeer ze en rapporteer ze ook. Het melden van valse volgers helpt social media namelijk om hun database te filteren en de bedriegers eruit te halen.
- Fakers
- Crowdbabble
- FakeFollowers