Het is best mogelijk dat je website, webshop of blog het al jaren goed doet. Maar net zoals een blog ooit helemaal nieuw was, veranderen de tijden en moet je tegenwoordig ook rekening houden met de “mobile experience”. Steeds meer mensen lezen namelijk blogs op hun mobiele telefoon. Veel mensen spenderen vele uren per dag aan het lezen van mobiele content.
Zelfs bij de 55-plussers laat 67 procent de desktop links liggen en gebruiken ze mobiele toestellen om het internet te ontdekken. Bij de jongere leeftijdsgroep van 18 tot 34 jaar merken onderzoekers zelfs dat slechts drie procent nog toegang tot het internet heeft via een desktop. Met andere woorden: het is van levensbelang dat je je content zodanig schrijft dat de mobiele gebruiker niet gaat afhaken.
Hoe langer de gebruiker jouw blogpost heeft opgestaan, hoe beter natuurlijk voor jouw resultaten bij Google en andere zoekmachines. Maar hoe zorg je nu voor de beste mobile experience?
- Vermijd lange blokken tekst en maak gebruik van alinea’s, bulletpoints en tussentitels. Zo maak je de ervaring voor de mobiele lezer heel wat aangenamer.
- Pas een simpele schrijfstijl toe, want mobiele gebruikers willen vaak een duidelijk antwoord, hebben snel informatie nodig en zijn meestal met iets anders bezig als ze op hun mobiel toestel een blogpost lezen.
- Zorg voor een correctie inhoud die overeenstemt met wat de mobiele gebruiker wenst. Vaak moet de gebruiker betalen om digitale content te kunnen lezen en dan wil die natuurlijk waar voor zijn geld.
- Gebruik duidelijke meta-omschrijvingen. Dit is vooral noodzakelijk om goede punten te scoren bij Google. Zorg ervoor dat enkel mensen die je content echt willen lezen op je artikel klikken en die dan ook effectief lezen.
- Verdeel een lange blogtekst over verschillende pagina’s. Zo vermijd je dat de mobiele lezer veel moet scrollen en uiteindelijk vroegtijdig afhaakt.
- Pimp je pagina. Niemand houdt van een saaie lap tekst, dus zorg voor wat kleur in je tekst. Dit kan je doen door getuigenissen, FAQ’s, reviews en andere blokken toe te voegen.
- Gebruik relevante tags zodat Google de inhoud van je blog duidelijk kan weergeven.
- Pas de afbeeldingen aan naar de mobile experience. Niemand wil wachten tot een afbeelding volledig is geladen op zijn mobiele telefoon. Mobile must be fast!
- Let op met links. Link je in je blogpost naar een andere site? Check dan eerst even of die website wel mobile friendly is. Je wil je lezer niet doorsturen naar een slechte mobiele ervaring.