Over search engine optimization (SEO, oftewel zoekmachine-optimalisatie) staat heel veel informatie online. Er zijn allerlei trucs en tips te vinden op het web, die soms met de eerste de beste update van de gangbare zoekmachines alweer verouderd zijn. Goed scoren met je website begint met het maken van goed leesbare pagina’s. Daarvoor hoef je je niet te verdiepen in allerlei ingewikkelde algoritmen die software-ontwikkelaars gebruiken om je ranking te bepalen. Wat goed is voor de menselijke lezers van je website, is ook goed voor de zoekmachines. We geven je vijf tips om je website te optimaliseren – voor mensen.
Tip 1: het gaat om de inhoud
Vergeet zoekwoorden, SEO-factoren, webcrawlers. Zorg dat je je bezoekers nuttige informatie verstrekt. Het gaat erom dat je lezers vinden wat ze zoeken, vermaakt worden, iets leren, je diensten kunnen afnemen of je producten kunnen kopen. Richt je daarop. Zorg dat je duidelijk en relevant bent. Heb je een tekst van vierhonderd woorden waar alles in staat wat je lezers willen of moeten weten? Houden zo – ga hem niet met nutteloze zinnen opvullen omdat je gelezen hebt dat een goede webtekst minstens achthonderd woorden lang moet zijn. Als mensen je pagina goed vinden omdat hij bondig en duidelijk is, linken ze er misschien wel naar op hun eigen website. En raad eens wat dat met je zoekmachineranking doet…
Tip 2: deel je tekst overzichtelijk in
De meeste mensen scannen een webpagina eerst vluchtig om erachter te komen wat ze op die pagina gaan tegenkomen. Is het wat ze zoeken? Ziet het er interessant uit? En: leest het lekker? Een aaneengesloten blok tekst dat een heel scherm vult, nodigt niet uit tot lezen, hoe belangrijk of aantrekkelijk de inhoud ook moge zijn. Zorg daarom voor alinea’s van rond de honderd woorden, die je van duidelijke subkoppen voorziet. Heb je heel veel informatie? Kijk dan of je die over verschillende, aan elkaar gelinkte, pagina’s kunt verdelen. Dat maakt het je lezers ook makkelijker om bladwijzers naar een bepaald onderwerp te maken of een link te sturen naar anderen die ze specifiek ergens op willen wijzen.
Tip 3: gebruik illustraties
Het cliché dat een plaatje meer zegt dan duizend woorden, is natuurlijk niet voor niets ontstaan. Droge opsommingen van cijfers ogen niet alleen veel prettiger in de vorm van een grafiek of tabel, deze laatste kunnen ook verbanden of tendenzen in één oogopslag duidelijk maken. Sommige informatie komt dus gewoon veel beter tot zijn recht in een illustratie dan als tekst. Plaatjes kunnen daarnaast langere stukken tekst visueel breken. Daardoor brengen ze ook lucht op je pagina. Zorg wel dat je illustraties verband houden met je tekst, respecteer het auteursrecht en gebruik de ALT-tag om de illustratie een omschrijving te geven.
Tip 4: zet je hyperlinks nuttig in
Links in een webtekst springen in het oog; de ankerteksten vormen eigenlijk een soort mini-subkopjes waar de lezer ook nog eens iets mee kan doen, namelijk aanklikken. Ze kunnen je tekst extra structuur geven, niet alleen door hun visuele ‘signaalfunctie’ maar ook – zie tip 2 – doordat ze de lezer van de ene pagina naar de andere brengen (of naar een ander deel van dezelfde pagina). Gebruik relevante woorden als ankertekst om optimaal gebruik te maken van de verduidelijkende functie van je links.
Tip 5: maak gelijk duidelijk waar je tekst over gaat
Ook deze tip gaat weer om het bieden van duidelijkheid, zodat je lezer gelijk weet of hij of zij goed zit op je pagina. Blijft dat in de eerste paar zinnen onduidelijk, dan vertrekt je bezoeker naar de volgende site. Met de deur in huis vallen is dus prima! Laat je lezer gelijk zien wat zij of hij kan verwachten. Daarna heb je een hele pagina tot je beschikking om de diepte in te gaan. Heb je die vluchtige weblezer eenmaal duidelijk gemaakt dat wat hij zoekt, op jouw pagina te vinden is, dan is de kans groot dat hij wel blijft hangen om de rest op het gemakje te lezen.
Tip 6: vraag zo nodig hulp
Tip 6? Dit artikel heet toch ‘vijf tips’? Jawel, maar je krijgt van ons nog een bonustip. Wil het je niet lukken om een duidelijke, overzichtelijke en relevante tekst te schrijven? Of kost het je te veel tijd? Dat kunnen we ons best voorstellen: er zijn veel dingen waar je rekening mee moet houden als je schrijft voor het web. Dus waarom zou je je het karwei niet uit handen laten nemen? Neem gerust contact op met de experts van DeContentbank en leg ons voor wat je voor ogen hebt. We schrijven teksten op maat, speciaal voor jou, en tegen aantrekkelijke tarieven.