Heb je je ooit afgevraagd wat je moet doen om ervoor te zorgen dat Google van je content houdt? Indien het antwoord ja is, dan is dit de handleiding die je moet lezen. Deze gids geeft je namelijk een duidelijk beeld van hoe je dit doel kunt bereiken.
Focus van Google
Google focust enkel op wat de gebruiker wil en wil die behoefte dan ook zo snel mogelijk leveren aan zijn gebruiker. Het wil gebruikers die online informatie opzoeken zo snel mogelijk aan de juiste informatie helpen. Als je wil dat Google van je content gaat houden, moet je er dus voor zorgen dat de gebruikers je teksten willen lezen. Slaag je daarin? Dan is de klus snel geklaard.
Voor elk bedrijf of iedere industrie is het van belang om hoogwaardige kwaliteitscontent aan te leveren op het internet. Originele, nieuwe en bruikbare informatie wordt zeer gewaardeerd door de online gebruikers. Ze vallen als het ware als een blok voor informatie die aan deze criteria voldoet. En wie verliefd is op je content is natuurlijk sneller geneigd om deze te gaan delen in hun eigen netwerk.
Wil je dat zowel de gebruiker als Google dol zijn op je content? Dan hoef je enkele originele, nieuwe en bruikbare informatie online gooien.
Wat is het belang van content voor jouw bedrijf?
Ieder artikel dat je ooit al hebt gelezen over webcontent beweert hetzelfde: content is king! En dat is zeker waar. Websites of blogs met kwaliteitscontent die relevant is, scoort hoog in de rankings van Google. Goede content zorgt voor veel verkeer op je website. Het helpt je om een fanbase te creëren aangezien jouw content de lezers helpt bij hun problemen en zorgen. Goede content geeft jouw merkwaarde een boost.
Een belangrijke factor bij het ranken van sites is natuurlijk SEO. Het algoritme waarin een sleutelwoord wordt gebruikt. Maar hou daarbij wel in gedachten dat je nog steeds schrijft voor je lezer en niet alleen om hoog te ranken in Google. Om je op weg te helpen volgen hier wel enkele cruciale SEO-tips:
- Schrijf 100% originele content voor je website of je blog.
- Voeg keywords toe aan je URL, titel en blog.
- Deel je content via allerlei social media platformen.
- Voorzie je lezers regelmatig van nieuwe, originele content.
- Hou het commerciële praatje achterwege in je content.
- Schrijf content waarin de lezer zich kan vinden.
- Voeg CTA toe aan je content.
Het 5-stappenplan om Google van je content te laten houden
Ook als Google niet echt een grote fan is van je inhoud, kun je er toch voor zorgen dat Google van je content gaat houden. Een eerste tip: registreer je website op Google Search Console. Klaar? Ok, dan lopen we de volgende vijf stappen door.
Stap 1: Herken / analyseer de zoektrends
Het is belangrijk dat je begrijpt hoe goed je content het doet in de zoekopdrachten van Google. Snap de trends en analyseer ze. Onderzoek hoe je kunt inspelen op die trends. Een goede manier om dit te doen is door een search analytics tool te gebruiken.
Google Search Console is een zeer goede monitor die Google zelf ter beschikking stelt. Door je website te registreren kun je eenvoudig rapporten opstellen waaruit blijkt hoe je website scoort in de ogen van Google. Zo zie je exact hoeveel keer je website naar voren is gekomen in een zoekopdracht. Door deze informatie te analyseren weet je op welke punten je website goed scoort en op welke punten niet. Met andere woorden: je weet meteen welke acties je moet ondernemen om het tij op tijd te keren.
Zo doe je dat:
- Surf naar Google Search Console.
- Voeg je website toe in Google Search Console.
- Na de nodige verificatie ga je naar Search Traffic.
- Daar selecteer je Search Analytics in het dropdownmenu.
Als je deze bovenstaande stappen hebt gevolgd, kom je op de pagina die de exacte nummers toont van hoeveel keer je website is verschenen in de zoekresultaten van Google. Zowel kliks, impressies, CTR en positie kun je hieruit afleiden. En op die manier kun je zelf de trend vaststellen. Doet je website het wel of niet goed en wat kan je eraan doen? Dankzij Google Search Console kun je het allemaal zelf of met enkele experts analyseren.
Stap 2: Link je website of blog met Google MyBusiness
Door je te registreren op Google MyBusiness zorg je ervoor dat je website of blog geografisch gaat groeien. Deze tool zorgt er namelijk voor dat je website ook relevant wordt in de geografische zoekresultaten van Google. Daarnaast is het een garantie dat je website ook zichtbaar zal zijn op Google Maps. Doen dus!
Stap 3: Begrijp het belang van clicks
Bezoekers en clicks zijn de twee belangrijkste componenten die invloed hebben op de groei van je website. Het is dan ook van levensbelang voor een website om de relatie tussen het aantal zoekresultaten en het aantal click-through-rates (dus het aantal keer dat een bezoeker effectief klikt op je website die wordt weergegeven als zoekresultaat) te bestuderen.
Websites die voldoende clicks en bezoekers krijgen doen het zeer goed op het gebied van Google-vriendelijke content en SEO. Toch komt het tegenwoordig vaak voor dat een website voldoende keywords bevat en toch niet genoeg clicks krijgt. Herken je dit probleem? Dan kunnen er verschillende redenen zijn waarom je website nauwelijks tot geen clicks krijgt. Denk hierbij aan magere content, niet-relevante onderwerpen, saaie titels, irrelevante omschrijven of slechte SEO.
Hoe kun je dit probleem oplossen? Ga na welke landingspagina’s voldoende zoekverkeer ontvangen en hoe je dit succes kan uitbreiden naar je andere pagina’s. Dit doe je door in Search Console op de keyword query te klikken. Vervolgens krijg je alle data rond clicks, impressions, CRT en position. Op die manier zie je welke pagina’s het goed doen en welke niet, en kun je vervolgens anticiperen op het probleem.
Stap 4: Let op de meta title, meta description en headline
In 2009 kondigde Google aan dat meta tags en discription niet meer zouden meespelen in het bepalen van de rankings in de zoekresultaten. Toch blijven ze beide een belangrijk onderdeel van de optimalisatie van je website. Ze zijn en blijven een van de belangrijkste basiselementen van SEO.
Doordat ze zo belangrijk blijven in de SEO-wereld is het nodig dat ze zeer zorgvuldig worden geschreven. Een goed geschreven stuk content met een goed geschreven meta description en gerelateerde keywords zal sowieso hoog ranken in de zoekresultaten van Google. Ook de click-through-rates zullen hoger liggen door het gebruik van meta tags.
Maar natuurlijk moet je ook het belang van keywords in acht houden. Eigenlijk moeten ze het eerste zijn waarop je gaat focussen na het schrijven van je content. Want eenmaal je tekst af is, begint het echte werk pas: je tekst SEO-proof maken.
Een keyword is een specifiek woord – kan ook een zin zijn – die zoekmachines gebruiken om gebruikers naar de geschikte URL te leiden. Als je online iets zoekt, zoek je op een bepaald keyword en daarmee gaan de zoekmachines vervolgens mee aan de slag. Als je meerdere woorden als keyword gebruikt, moet je ook rekening houden dat de zoekmachines ook gaan zoeken per woord. Een combinatie van een woord of meerdere woorden is dus ideaal en komt ook natuurlijker over in een geschreven tekst.
Hoe vind ik het juiste keyword?
Maar hoe vind je nu de perfecte keywords voor jouw website? Tegenwoordig is het niet heel makkelijk aangezien er tal van websites bestaan die over hetzelfde onderwerp berichten. Daarom beschikken zoekmachines over een algoritme dat bezoekers helpt bij het vinden van de content die echt bij hun zoekopdracht past.
Dit algoritme zorgt ervoor dat de zoekresultaten gefilterd worden op basis van relevantie en kwaliteit van de tekst. Daarom wordt het steeds belangrijker dat websites en blogs keywords gebruiken die to the point zijn en duidelijk omschrijven welke content er op hun pagina’s te vinden is.
Een handige tool hierbij is Google Keyword Planner. Deze gaat voor jou op zoek naar de meest relevante keywords. Daarnaast bestaan er nog tal van andere tools die je kunnen helpen richting de keywords die het op dat moment zeer goed doen op het wereldwijde web. Een zeer goede tool is bijvoorbeeld SEMrush.
De gouden regel: schrijf headlines die de aandacht van de lezer trekken!
Headlines zijn ook van groot belang voor je website. Hou bij het schrijven van je headlines deze regels in acht:
- Hou het simpel en to the point.
- Stel een pro-actieve vraag in je headline.
- Maak gebruik van nummers.
- Gebruik interessante adjectieven.
- Gebruik rationele woorden zoals redenen, feiten, geheimen, tricks, …
- Maak gebruik van wat, waarom, hoe en wanneer.
- Wees uniek en onmisbaar. Creëer een soort van noodzaak (dit moet je lezen!)
Stap 5: Juich linkbuilding naar je website toe
Linkbuilding is het etaleren van hyperlinks van andere websites op je eigen website. Dankzij linkbuilding vinden gebruikers sneller hun weg naar andere pagina’s. Op die manier “crawled” Google ook sneller naar en door jouw website. Linkbuilding is ook een belangrijke factor in het algoritme van Google.
Vaak wordt linkbuilding gezien als een van de moeilijkste onderdelen van SEO. Je wil natuurlijk niet op een willekeurige website gelinkt worden. De bedoeling is dat je aan kwaliteitsvolle linkbuilding doet. En eenmaal je dat doet, haal je als het ware meerdere stemmen binnen. Google ziet linkbuilding dan ook als een soort van verkiezing op het wereldwijde web. Hoe meer succesvolle links, hoe beter!
Voordelen van linkbuilding:
- Meer zichtbaarheid in de zoekresultaten
- Meer verkeer van andere websites
- Inkomende links van hoge kwaliteit
- Hulp om gevonden te worden door zoekmachines
- Je content wordt als waardevol gezien
Zo krijg je backlinks:
- Vraag andere blogs en websites om links naar jouw content toe te voegen. Kies wel enkel websites en blogs die relevant zijn voor jouw merk.
- Zorg voor unieke content die de juiste keywords bevat. Op die manier zullen lezer sneller geneigd zijn om je pagina te delen en zo ontstaan er weer nieuwe backlinks.
Opgelet: Zorg ervoor dat je je niet enkel bezighoudt met linkbuilding. Google merkt dit namelijk snel op en wanneer er te veel backlinks zijn, word je gestraft. Zoals in alles in het leven is te veel dus te veel.
Conclusie
Hou altijd in gedachten dat je content moet schrijven voor jouw doelgroep. Daarmee bedoelen we niet dat je enkel moet weten wie ze zijn en wat ze leuk vinden. Je moet ook begrijpen wat de trends zijn en waar je lezers naar op zoek zijn. Pas dan kun je erin slagen om je content te optimaliseren en te laten renderen.