Long tail keywords zijn goud waard, short tail keywords zijn uit. Dat valt op veel blogs over schrijven voor het web te lezen. Maar wat zijn het precies? Waar komen die namen eigenlijk vandaan? En waarom zou je het een wel, en het ander niet moeten gebruiken? Daar gaan we in twee artikelen op in. In dit eerste artikel lees je de basis: wat zijn de voordelen van long tail keywords. In een ander artikel geven we wat meer achtergrond, voor wie daarin geïnteresseerd is. Samen bieden deze twee teksten, om het eens in goed Nederlands te zeggen: alle ins en outs van long tail en short tail keywords.
Hoe zie je het verschil tussen long tail en short tail?
Laten we bij het begin beginnen: hoe ziet een long tail keyword eruit? En een short tail keyword? Een short tail keyword is eigenlijk gewoon één zoekwoord. Heb je bijvoorbeeld een webwinkel voor kinderkleding, dan kunnen short tail keywords woorden zijn als: kinderkleding, kindermaten, broeken, enzovoort. Long tail keywords zijn meestal combinaties van drie of meer woorden. Dan kun je denken aan online kinderkleding kopen, broeken voor kinderen online bestellen, of shirts kopen maat 176.
Die short tail keywords zijn toch veel eenvoudiger?
Op het eerste gezicht lijkt het alsof je het beste short tail keywords kunt gebruiken. Kinderkleding ‘vangt’ immers vast veel meer bezoekers dan online kinderkleding kopen. Op zich klopt dat wel, maar een deel van de mensen die kinderkleding intypen in een zoekmachine, is helemaal niet op zoek naar wat jij biedt. Misschien zoeken zij patronen om zelf kinderkleding te maken, bijvoorbeeld. Het gaat jou er niet om zoveel mogelijk bezoekers op je website te krijgen. Jij wilt zoveel mogelijk bezoekers die daadwerkelijk iets gaan kópen. Met online kinderkleding kopen als zoekterm filter je de zoekopdrachten van mogelijke klanten uit de grote brij van mensen die helemaal geen plannen hebben om kleren aan te schaffen. Je haalt dus meer rendement uit je zoekterm.
Is rendement het enige voordeel van long tail keywords?
Een betere conversie (omzetting van paginabezoeken naar daadwerkelijke aankopen, in ons voorbeeld van een webshop) is niet het enige voordeel van long term keywords. Je hebt ook nog te maken met de concurrentie om bezoekers. Op de short tail keywords scoren vaak grote bedrijven al hoog in de zoekresultaten. Zij hebben budget om dat voor elkaar te krijgen. Het is niet makkelijk om daar tegenop te concurreren, zeker niet als je er als ‘nieuweling’ tussen moet komen. Bij long tail keywords hoef je niet met zo veel anderen om een handvol goede posities te strijden.
Waarom heten het long tail keywords?
Het lijkt voor de hand te liggen: short tail is één woord, long tail is meer woorden, langer dus. Toch? Maar waarom dan tail, die staart? Long tail en short tail zijn termen die gebruikt worden in de statistiek. Het gaat daarbij om grafieken die eerst een piek laten zien, en waarvan de lijn dan geleidelijk naar rechts afloopt. Dat aflopen wordt de staart van de grafiek genoemd. Je ziet deze verdeling bijvoorbeeld bij verkoopcijfers waarbij je met een artikel een korte periode goed verkoopt, maar waarbij je vooral winst maakt met de verkoop ná de piek, als de staart maar lang genoeg is.
Hoe zit dat, winst maken met minder verkoop?
Stel, je verkoopt… nou, kinderkleding is wel een aardig voorbeeld. Je hebt twee verschillende broeken in je assortiment. De ene is momenteel enorm modieus en verkoopt heel hard – een maand of wat lang. Daarna is de mode over en raak je hem aan de straatstenen niet meer kwijt. De ander is meer een klassieker. Hij verkoopt lang zo snel niet, maar je kunt hem misschien wel jaren in je assortiment houden, waarbij je er elke maand een paar van verkoopt. Dan kan het best zijn dat je uiteindelijk meer winst gemaakt hebt met die klassieke broek die geen hit is, dan met het succesvolle, maar kort lopende artikel.
Wat is dan long tail en short tail?
Stel nu dat je de verkoopcijfers per maand van beide broeken in een grafiek zou zetten. Voor de trendy broek heb je dan een hoge verkooppiek, die vrij abrupt stopt. Er zit bijna geen ‘staart’ aan: short tail. De broek die lang, maar in kleine aantallen blijft verkopen, heeft amper een piek maar loopt heel lang door: long tail. Zo gaat het ook met je zoekwoorden: short tail keywords bereiken veel ‘zoekers’, maar long tail keywords halen met minder spectaculaire pieken op lange termijn meer mogelijke klanten naar je website.
Hoe kom je aan long tail keywords?
Bij het bedenken van long tail keywords helpen de zoekmachines je al een handje. Typ maar eens een willekeurige zoekopdracht in; de zoekmachine (bijvoorbeeld Google’s autocomplete) geeft dan related searches oftewel verwante zoekopdrachten, mét long tail keywords.
Verplaats je in de mensen die jouw site willen vinden: wat zouden zij intypen? Bedenk daarbij wat er bijzonder is aan jouw site. Verkoop je alleen kinderkleding die duurzaam geproduceerd is? Neem dat dan op in je zoekterm : duurzame kinderkleding kopen is een goed vertrekpunt. Gebruik varianten als kleding – kleren en kopen-bestellen. Of laat een zoekwoordonderzoek doen. DeContentbank schrijft graag jouw webteksten .