Wil je zelf graag SEO-teksten te schrijven? Dan hebben we hier een aantal tips voor je. Heb je het als ondernemer te druk voor het schrijven van dit soort teksten? Wij gaan graag voor je aan de slag. Via onze website kun je geheel vrijblijvend een offerte aanvragen.
1. Wees zuinig met zoekwoorden
Heb je de juiste zoekwoorden bedacht die jouw website goed vindbaar moeten maken? Wees daar dan zuinig mee. Het veelvuldig gebruik (keyword stuffing) van zoekwoorden kan averechts werken en het is niet bevorderend voor de leesbaarheid van een tekst. Wees dus spaarzaam met het verwerken van zoekwoorden. Een zoekwoorddichtheid van gemiddeld 2% wordt aanbevolen. In een tekst van 500 woorden mag het zoekwoord dus maximaal 10 keer voorkomen. Maar beter is het om synoniemen te gebruiken of een andere combinatie. Dus bij voorbeeld ‘keukenmachines kopen’, ‘bestel keukenapparaten’ en ‘de beste machines voor in de keuken’. Als je deze zoektermen afwisselt is de kans klein dat je site als storend wordt betiteld door Google (of een andere zoekmachine) en kom je sneller hoger in de ranking van de zoekmachine.
2. Schrijf voor je bezoekers
Een tweede fout die veel schrijvers maken is om alleen teksten te schrijven voor Google. Het belangrijkste doel van je website is nog steeds je bezoekers te informeren en indien van toepassing aan te zetten tot een aankoop of opdracht. Schrijf je teksten dus voor hen en niet uitsluitend voor de zoekmachine. Die vindt je website toch wel als je de juiste zoektermen in je teksten verwerkt. Een bezoeker wil een prettig leesbare tekst waarin hij snel vindt wat hij zoekt. Kromme zinnen en een overdaad aan zoektermen werken storend en zullen er in veel gevallen toe leiden dat een bezoeker geen klant wordt maar vroegtijdig afhaakt, op zoek naar een website waar hij niet vastloopt in de tekst die hij voorgeschoteld krijgt.
3. Houd het doel van je website voor ogen
Een vervolg op valkuil nummer 2. Als je een bezoeker eenmaal naar je website hebt weten te lokken, is het natuurlijk wel de bedoeling dat hij een product koopt, een offerte aanvraagt of op zijn minst verder leest op je website. Daarom moet een goede SEO-tekst niet alleen goed zijn voor de zoekmachines, maar ook voor de bezoekers van je website. Zorg dat ze geprikkeld worden tot actie. Alleen maar een algemeen praatje houden over je dienst of product volstaat niet. De bezoeker moet in actie komen. Dus die opvallende “bestel nu” of “vraag direct informatie” button moet ook zeker op de pagina waar je je SEO-tekst plaatst. Alleen zo verdien je de investering terug die je hebt gedaan in SEO copywriting.
4. Goede meta description, vergeet hem niet
Iedere pagina die in Google wordt getoond heeft een meta description. Als je daar zelf niets invult bij het aanmaken van de pagina, dan zal Google de eerste tekst (of een andere willekeurige tekst) op de desbetreffende pagina als meta description gebruiken. Maar of dat nu de meest geschikte tekst is om zoekers naar je website te leiden is de vraag. Denk dus na over die meta description. Maak er een aantrekkelijke tekst van die uitnodigt om de link aan te klikken.
5. Het misverstand over keyword-meta-tags
Keyword-meta-tags zijn zoekwoorden die je meegeeft aan een pagina op je website om deze beter vindbaar te maken. Althans, dat zou de bedoeling moeten zijn. Je kunt deze keyword tags gerust gebruiken als je een nieuwe pagina op je website aanmaakt. Het is een geval van ‘baat het niet dan schaadt het niet’. Maar het is niet nodig. Waarom niet? Om de simpele reden dat Google deze keyword-meta-tags al ruim 30 jaar door Google worden genegeerd. Dus steek er vooral niet te veel energie in, of beter nog: laat de velden leeg.