Show, don’t tell. Een plaatje zegt meer dan duizend woorden. Plaatje, praatje, daadje. Er zijn genoeg uitdrukkingen, al of niet uit de marketingwereld, die het belang onderstrepen van het gebruik van beelden. Zoals alle clichés bestaan ze niet voor niks. In dit artikel gaan we het hebben over het gebruik van illustraties bij de teksten op je website. Want de combinatie met beelden kan je tekst doeltreffender maken.
Aantrekkelijke presentatie
Een mooi gedekte tafel eet lekkerder dan een bord op schoot. Een boek met een mooie kaft verkoopt beter dan eentje met een saaie buitenkant. En een tekst met plaatjes oogt aantrekkelijker dan een aaneengesloten brij van woorden. Illustraties verlevendigen je tekst en geven er lucht aan. Mensen zijn heel visueel ingestelde wezens. Beelden trekken het oog aan en verhogen de interesse in de tekst die erbij hoort. Maar let op: we gebruiken die formulering niet voor niks…
Verband tussen tekst en beeld
Het is namelijk heel belangrijk dat je illustraties echt iets te maken hebben met je tekst. Laat je er dus niet toe verleiden een tamelijk willekeurig plaatje bij je tekst te zetten, omdat je gelezen hebt dat illustraties moeten. Dan wordt het een trucje en daar houden lezers niet van. Beelden doen pas echt iets voor je tekst als ze relevant zijn. Je versterkt het verband tussen beeld en tekst door je beelden te voorzien van de juiste informatie in de bestandsnaam en de meta-informatie. Zorg er dus voor dat je foto’s niet op je website zet met een naam als IMG_123.jpg. Zoekmachines kunnen daar geen informatie uit halen. Ook voor mensen die om een of andere reden geen illustraties kunnen zien in hun browser kun je met een informatievere naam een tipje van de sluier oplichten.
Uitleg zonder woorden
Soms heb je heel veel woorden nodig om iets uit te leggen. Terwijl met een illustratie misschien in één klap duidelijk is wat je wil zeggen. Vooral infographics en diagrammen kunnen handig zijn om je tekst in te korten en je boodschap nog duidelijker over te brengen ook. Vermijd saaie opsommingen van cijfers, zet ze in een grafiek! Maak je een tutorial of how-to? Dan kun je vrijwel niet zonder een fotoserie (stap 1, stap 2…) of een video. Zorg wel dat je video professioneel oogt: scherp en stabiel beeld, goed licht, vloeiende presentatie en vooral bondig. De meeste kijkers hebben geen zin om eerst tien minuten naar een introductie te kijken.
Beeldrechten
Denk wel aan de rechten als je niet zelf je beeld maakt. Zomaar een plaatje van het net plukken is niet alleen niet netjes, het kan je ook ernstig in de problemen brengen als de rechthebbende er achterkomt en een financiële vergoeding eist. Plaatjes met Creative Commons-licenties bieden uitkomst; afhankelijk van de soort licentie mag je die bijvoorbeeld gebruiken voor niet-commerciële doeleinden of met naamsvermelding. Gebruik je Google Afbeeldingen om illustraties te zoeken, dan kun je met Tools > Gebruiksrechten filteren op het soort gebruik dat je ervan wil maken.
Tekst bij je beeld nodig?
Kun je prima uit de voeten met beeld, maar heb je juist hulp nodig bij het schrijven van teksten? Neem dan eens contact op met DeContentbank voor teksten die voor jou op maat geschreven worden. Of voor hulp bij het verbeteren of herschrijven van teksten die je al hebt. We leveren verschillende diensten op het gebied van teksten voor het web, dus er zit vast een service voor jou tussen.