Vrijwel iedere online ondernemer heeft maar één doel: op de eerste pagina van Google terecht komen. Is er een vaste formule die online ondernemer moeten volgen om dit doel waar te maken? Het antwoord is helaas nee. A + B = C is niet van toepassing in de magische wereld van Google. Als er nu eenmaal een vaste formule zou zijn, dan zou elke website met veel gemak als hoogste ranken. De realiteit is echter anders en zorgt ervoor dat tal van factoren je ranking op Google beïnvloeden. In deze blogpost ontdek je een plan hoe je hoger kunt ranken in Google. Let wel dat dit enkel een stappenplan is en dus niet garant staat voor succes.
Waarom moet je als eerste ranken op Google?
Waarom je de eerste moet zijn? Omdat niemand ooit onthoudt wie nu de tweede, derde of vierde was. Als geen enkele mens op aarde zich kan herinneren wie de tweede persoon was die ooit voet zette op de maan, hoe kun je dan verwachten dat iemand zich ooit jouw website zal herinneren als die pas op de tweede plek komt in de zoekresultaten van Google? Net zoals enkel de winnaar van het WK voetbal er uiteindelijk toe doet, is het van groot belang dat jouw website als eerste komt te staan in de zoekresultaten van Google. Pas dan doet je website er toe en pas dan zullen mensen jouw website onthouden en die met de regelmaat van de klok bezoeken.
Hoe kom je aan de top van Googles zoekresultaten?
Stap 1: Verander je content
Scoor je op dit moment niet hoog genoeg in de zoekresultaten van Google? Dan moet je in de eerste plaats kijken naar je content. Hou daarbij de volgende regels in acht:
- Kwaliteit telt.
- Originaliteit telt.
- Afbeeldingen zeggen veel.
- Keywords spelen ook een rol.
- Relevantie is van groot belang.
Stap 2: Verander je code
Ook de HTML-opmaak van je pagina – en dan hebben we het meer over het technische gedeelte – speelt een grote rol voor de zoekresultaten van Google.
- Zoek een goede domeinnaam.
- Gebruik meta tags en descriptions.
- Maak gebruik van headers (H1, H2, H3).
- Gebruik ALT-tags.
Stap 3: Volg de trends
Het wereldwijde web is een wereld die constant in verandering is. Het heeft dan ook geen zin om er tegenin te gaan. Go with the flow!
- Maak gebruik van backlinks.
- Spring op de social media-kar.
- Update je kennis over content marketing.
Stap 4: Laat Google je helpen
Het aantal tools dat Google (gratis) tot je beschikking stelt, is niet op een hand te tellen. Maak er dan ook gebruik van en ontdek hoe ze je website kunnen boosten.
- Gebruik Google Analytics.
- Gebruik Google Trends.
- Gebruik Google Maps.
- Gebruik YouTube.
Aanvaard de hulp van Google, maar probeer Google niet te slim af te zijn. Hoewel je denkt dat het je lukt, toch zal Google je op een dag betrappen en dan word je gestraft. En laat dat nu net de grootste nachtmerrie van iedere online ondernemer zijn.