In een vorig artikel heb je kunnen lezen waarom het belangrijk is om goede productfoto’s in je webshop te hebben. In dit stuk geven we je tips om onderscheidende foto’s te maken van je producten, zodat jouw webwinkel eruit springt ten opzichte van de concurrentie. Met je foto’s kun je je artikelen op twee fronten iets extra’s geven: informeren en presenteren. We beginnen met welke informatie je toe kunt voegen met foto’s, daarna komt de presentatie aan bod.
Laat zien wat je te bieden hebt
Pak eens een van je producten en kijk er met een open blik naar. Probeer je voor te stellen dat je zelf overweegt het aan te schaffen. Wat zou je erover willen weten voor je het kocht? Als je al productfoto’s hebt (bijvoorbeeld van de leverancier), kun je daar dan de eigenschappen op zien die je je nu afvraagt? Kun je een inschatting maken hoe groot het is, kun je alle kleuren zien, heb je aanzichten van verschillende kanten?
Zelf ben je waarschijnlijk een expert op het gebied van deze producten; je verkoopt ze immers. Probeer je ook te verplaatsen in iemand die er (nog) niet veel verstand van heeft, en die zich afvraagt of dit product is wat hij of zij nodig heeft. Stel, je verkoopt gereedschappen. Kan iemand die pas begonnen is met klussen aan je foto’s zien voor welk karwei je net dit tangetje of sleuteltje nodig hebt? Fotografeer je artikelen met al deze punten in gedachten. Maak een foto van je product ‘in actie’, een met een meetlat ernaast, een uit de hoek die je nergens in andere webwinkels ziet, enzovoort.
Presentatie: hoe kom je over?
Denk goed na over wat je wilt uitstralen. Zakelijkheid? Gezelligheid? Handel je in ijzerwaren, dan kun je je producten waarschijnlijk het best neutraal presenteren, op een witte ondergrond zodat ze duidelijk uitkomen. Verkoop je zelfgebakken taarten, dan kleed je die vast liever een beetje aan, met een mooi onderbord, misschien op een stijlvol of juist vrolijk gedekte tafel. Let op: je bankstel en tv in de rechterbovenhoek van de foto maken nooit een professionele indruk! Zorg, zeker bij close-ups, dat je artikelen vrij zijn van stof, vingerafdrukken en dergelijke.
Een aanzicht schuin van boven kan verhelderend zijn, maar zorg ook dat je foto’s recht van boven, voren en/of opzij hebt; wees niet bang om door de knieën te gaan bij het nemen van foto’s. Kijk bijvoorbeeld eens op Marktplaats hoe veel fietsen daar gefotografeerd zijn (vanuit stand waardoor stuur en zadel heel groot lijken en voor rommelige schuurtjes en vuilcontainers) en vergelijk dat met de foto’s op de sites van fietsmerken.
Beheers de techniek
Het voert te ver om hier uitvoerig in te gaan op de techniek van het fotograferen. Daar is elders heel veel informatie over te vinden. Let in ieder geval op de volgende punten:
- Stel de witbalans van je fototoestel in op het licht waarbij je fotografeert. Kunstlicht is meestal geler dan daglicht. Fotografeer je bij kunstlicht en staat je fototoestel op daglicht, dan ogen je foto’s te geel, en andersom te blauw;
- Belicht bij donkere onderwerpen iets onder, bij lichte onderwerpen iets over. Doe je dat niet, dan wordt je onderwerp grijzig – niet flatteus voor de leuke kleding in je webwinkel;
- Direct flitslicht van de ingebouwde flitser in je fototoestel geeft meestal een lelijk effect. Heb je extra licht nodig, experimenteer dan eens met twee (bureau-)lampen van schuin opzij waar je een vel wit papier of stof voor spant, om diffuus licht te creëren.
Nu nog een goede tekst bij je foto’s
Heb je mooie, onderscheidende productfoto’s? Dan kunnen je teksten natuurlijk niet achterblijven. Hiervoor gelden eigenlijk dezelfde regels als voor je foto’s; onderscheid je van anderen, biedt informatie en een aantrekkelijke presentatie, zorg voor professionaliteit (bijvoorbeeld door foutloos taalgebruik). O ja, en de zoekmachines stellen ook nog eisen. Beetje te veel van het goede? Laat dan de experts van DeContentbank je helpen met verzorgde product- en categorieteksten.