We hebben al eens geschreven over het belang van goede productteksten. Waarom het belangrijk is om te investeren in je productteksten is dus duidelijk, maar hoe doe je dat nu, een goede tekst schrijven? Waar moet je op letten? In dit artikel zetten we een aantal tips voor je op een rij om onderscheidende, aansprekende teksten te maken die je webwinkel vooruit kunnen helpen. Je zult zien dat je meer uit je webshop kunt halen als je geen standaardteksten gebruikt maar eigen teksten schrijft.
Tip 1: denk aan je doelgroep
Zorg dat je een goed beeld hebt van je klanten, en van de mensen die nog geen klant zijn maar dat wel zouden kunnen worden. Wat zijn het voor mensen? Wat spreekt hen aan? Willen ze zakelijkheid? Huiselijkheid? Stem daar je schrijfstijl op af. Denk daarbij aan: gebruik van de je-vorm of u-vorm, zinslengte, woordgebruik. Spreek de taal van je bezoekers. Let er natuurlijk wel op dat je mogelijke klanten niet wegjaagt met bijvoorbeeld te familiair, of te gespecialiseerd taalgebruik.
Tip 2: bekijk je product eens met andere ogen
Zelf weet je natuurlijk alles over je producten. Maar hoe zit dat met je bezoekers? Zijn zij vaklui die precies weten wat ze nodig hebben? Of wordt je webwinkel ook bezocht door mensen die nog maar net beginnen met een hobby en daarvoor spullen nodig hebben, maar nog niet echt op de hoogte zijn van alle mogelijkheden? In dat geval kun je in je producttekst ook beschrijven hoe je het artikel kunt gebruiken en waarvoor, welke andere artikelen er goed bij van pas komen of welke accessoires er nog bij kunnen worden gebruikt. Misschien is het belangrijk voor je klanten om te weten van welk materiaal het product is gemaakt, of wat het weegt. Bied informatie die de concurrent niet heeft!
Tip 3: foutloos schrijven
Dit lijkt misschien een open deur. Maar foutloos schrijven is nog niet zo gemakkelijk; veel teksten op het web wemelen van de taal- en typfouten. Of je nu voor een formele of informele stijl kiest op je website, je wilt wel altijd een professionele indruk maken, toch? Daar hoort verzorgd taalgebruik bij. Bovendien leest een tekst met fouten lastiger dan een foutloze tekst, waardoor bezoekers sneller afhaken. Als je zelf langere tijd aan een tekst bezig bent, lees je vaak over foutjes heen. Leg je teksten even weg en bekijk ze dan nog eens, of vraag hulp aan een proeflezer.
Tip 4: denk eerst aan je lezers, dan aan de zoekmachine
Optimalisatie voor zoekmachines is belangrijk. Kunnen mensen je webshop niet vinden, dan kunnen ze ook geen klant worden bij je. Maar de zoekmachine koopt je producten niet, dat doen de mensen die je site bekijken. De kunst is daarom om een voor menselijke lezers prettige, aantrekkelijke tekst te schrijven, die als het ware onder de oppervlakte makkelijk te indexeren is voor zoekmachines. Probeer dus niet zoveel mogelijk zoekwoorden op de ‘goede’ plekken te krijgen ten koste van een goede zinsbouw, maar zorg dat je tekst lekker leest.
Tip 5: doe het goed… of doe het gewoon lekker niet!
Vind je het ingewikkeld om op al die dingen tegelijk te letten? Kost het je te veel tijd om al je teksten zelf te schrijven, of is schrijven simpelweg niet je sterkste punt? Het is gewoon niet iedereen gegeven om echt goede teksten op papier (nou ja, beeldscherm) te zetten, en dat is helemaal niet erg. Waarom zou je het werk niet overlaten aan een expert? De professionele tekstschrijvers van DeContentbank zijn je graag van dienst – een offerte aanvragen verplicht je tot niets. We helpen je graag om van je webshop een succes te maken.