Op vrijwel iedere bedrijfswebsite is hij wel te vinden: de pagina met de titel “Over ons”. Maar wat zet je nu eigenlijk op deze pagina? Veel mensen vinden het lastig om te bedenken wat ze over zichzelf of hun bedrijf of organisatie moeten schrijven. Jij ook? In dit artikel geven we je tips om een Over ons-tekst te schrijven die je helpt je conversie te verhogen. Want dat is wat een goede invulling van deze pagina voor je kan betekenen.
Waarom eigenlijk die Over ons-pagina?
Heb je je weleens afgevraagd waarom je eigenlijk iets ‘over ons’ zou moeten schrijven? Omdat alle andere websites ook zo’n pagina hebben? Maar waarom hebben die hem dan? Op veel websites behoort deze tekst tot de vier vaakst bezochte pagina’s. Bezoekers van je website die erover nadenken om van je producten of diensten gebruik te maken, willen weten wie er achter je organisatie zitten. Mensen willen nu eenmaal weten met wie ze in zee gaan. Twijfelaars kun je dus met informatie over jezelf overhalen om jouw product of dienst af te nemen; gebruik je Over ons-tekst om mensen te enthousiasmeren en om ze vertrouwen te geven in jouw organisatie! Hoe kun je dat nu het beste doen?
Maak het persoonlijk
Een eerste vereiste is dat je tekst echt gaat over jou of jullie zelf. Het gebeurt nogal eens dat je onder het kopje “Over ons” de missie en visie van een bedrijf voorgeschoteld krijgt. Prima natuurlijk om die informatie op je website te zetten, maar het is niet wat je lezers willen weten ‘over jou’. Missie, visie, jaarverslag, organogram – die dingen gaan over de organisatie. Je lezers zijn hier op zoek naar het gezicht, of de gezichten, achter je bedrijf of organisatie. Wie ben jij? Waarom heb je deze website? Wat drijft jullie?
Denk vanuit je bezoeker
Zet jezelf bij het schrijven van je Over ons-tekst in de positie van de bezoeker. Je schrijft natuurlijk vanuit jezelf, maar je spreekt wel je lezer aan. Hoe zou die willen worden aangesproken? Schrijf je zinnen als “wij zijn u graag van dienst bij…” of “ik help je graag bij…”? En wat vindt je lezer belangrijk om te weten over jou/jullie? Vraag daar gerust eens naar bij bestaande cliënten. Wat heeft hen over de streep getrokken om met jou in zee te gaan? Wat waarderen zij?
Benoem je voordelen
Wat zijn je sterke punten? Probeer jezelf daarbij niet anders voor te doen dan je bent. Ben je net begonnen met je bedrijf, dan kijk je misschien met enige jaloezie naar gevestigde namen. Maar als ‘nieuweling’ heb je misschien het voordeel dat je flexibel bent, dynamisch, in voor nieuwe dingen… Nog geen grote klantenkring? Dan is persoonlijke aandacht misschien je sterke punt. Maak het wel concreet en aansprekend, blijf niet steken in wollige termen. Niemand zal van zichzelf zeggen dat hij inflexibel is. Houd het dus niet bij melden dat je flexibel bent, maar laat het zien, straal het uit, geef voorbeelden.
Moeilijk om over jezelf te schrijven?
Vind je het ondanks deze tips toch lastig om een goede tekst te maken over de mens(en) achter je website? DeContentbank biedt een helpende hand. Wij maken teksten op maat in een stijl die bij jou past. Ook je Over ons-tekst. Neem vooral contact op als je meer wilt weten, of vraag gelijk een offerte aan.