Met plaatjes kun je een artikel verlevendigen en daarmee de leesbaarheid verhogen. Veel mensen vinden het prettig om een tekst te lezen die wordt opgeleukt met afbeeldingen. Daarom worden bij veel teksten plaatjes gebruikt om het geheel wat luchtiger te maken. Als er alleen tekst op een pagina staat wordt dit al snel als saai gezien en loop je de kans dat je de aandacht van de lezer niet vasthoudt. Let wel op dat te veel afbeeldingen averechts kan werken.
Kies relevante afbeeldingen
Het klinkt als een open deur, maar kies bij teksten op je website afbeeldingen die relevant zijn. Als je schrijft over een bepaald merk auto, zet er dan een foto bij van dat merk. Schrijf je over taarten plats dan een afbeelding van de taart waar je over schrijft en niet van iets heel anders. Kies afbeeldingen die duidelijk zijn, met een rustige achtergrond zonder zaken die af kunnen leiden. De aandacht van je lezer moet immers bij de tekst blijven en het plaatje is feitelijk maar bijzaak. Als de aandacht van de lezer wordt afgeleid door de afbeelding dan schiet je je doel voorbij.
Let op copyright
Google heeft die handige zoekfunctie naar afbeeldingen aangepast. Als je nu op afbeeldingen zoekt en iets vindt wat je wel zou kunnen gebruiken dan word je naar de website gestuurd en krijg je niet meer dat plaatje hapklaar op je scherm zodat je het probleemloos kunt opslaan. Dat is misschien jammer, maar het is in het verleden maar al te vaak gebeurd dat eigenaren van websites zonder toestemming afbeeldingen op hun pagina plaatsten.
Als je zonder toestemming een afbeelding op een website zet, dan pleeg je inbreuk op het copyright en dat kan je duur komen te staan. Boetes voor het ongeoorloofd gebruik van afbeeldingen kunnen oplopen tot honderden euro’s of meer. Wil je een afbeelding gebruiken op je website, ook als die website geen echt commercieel doel heeft, dan is het altijd verstandig om contact op te nemen met de eigenaar van de afbeelding. Vraag je om toestemming en krijg je die, zorg dan dat dit vastligt, bijvoorbeeld in een e-mail en bewaar deze ook. Zo kun je achteraf nooit een claim krijgen voor het gebruik van een plaatje of foto.
Zelf foto’s maken
Je kunt natuurlijk ook zelf foto’s maken voor je website. Maar realiseer je wel dat professioneel fotograferen wat anders is dan vakantiekiekjes maken. Als je producten wilt verkopen dan is het aan te raden om hiervoor een professionele fotograaf in te schakelen. Dit kost wellicht een aardig bedrag, maar zo krijg je wel representatieve foto’s op je website en dat zal je klanten zeker aanspreken.
Een fotograaf let op de achtergrond, die bij voorkeur neutraal van kleur is zodat alle aandacht naar het product gaat. En hij zal zorgen voor goede belichting zodat de kleuren zo natuurlijk mogelijk over komen. Ook andere omgevingsdetails zullen de aandacht krijgen van een professionele fotograaf. Als je dan al investeert in goede foto’s doe het dan ij voorkeur meteen goed zodat je er ook daadwerkelijk voordeel van hebt voor je website.