Je webshop staat online, je hebt leuke producten, je betaalsysteem is in orde… Laat de klanten maar komen! Je typt eens een van je producten in een zoekmachine in, om te kijken hoe je tevoorschijn komt. Het kan zijn, dat nu blijkt dat jouw webwinkel eigenlijk helemaal niet in het oog springt. De eerste pagina met resultaten laat allemaal andere webshops zien, die soortgelijke of misschien wel precies dezelfde artikelen verkopen. Dat is de eerste reden waarom het belangrijk is om aandacht te besteden aan je productteksten; ze kunnen je webwinkel zichtbaar maken.
Zoek het hogerop
Om hoger te komen in de resultaten van zoekmachines, kun je search engine optimization, SEO ofwel zoekmachine-optimalisatie toepassen in je productteksten. Wanneer iemand intypt ‘product X kopen’, beoordeelt de zoekmachine hoe relevant jouw site is voor die zoekopdracht. Hoe hoger jouw site staat, hoe groter de kans dat een mogelijke koper in jouw webshop terechtkomt. Er zijn allerlei manieren om die beoordeling van de relevantie van je site te beïnvloeden. Bijvoorbeeld door te zorgen voor de juiste zoekwoorden. Maar ook allerlei andere zaken spelen een rol. De lengte van je teksten bijvoorbeeld, hoe vaak je je website bijwerkt en de meta-informatie van je afbeeldingen. En of je teksten uniek zijn of ook op andere pagina’s voorkomen!
Anders dan de anderen
Naast hogerop komen in de zoekresultaten, is er nog een manier om eruit te springen; informatie bieden die de concurrentie niet heeft. Zetten die allemaal de standaardteksten van de leverancier op hun website? Door zelf teksten te maken, val je op in de massa. Ook weer belangrijk voor je zichtbaarheid. Bovendien geven zoekmachines ‘strafpunten’ voor tekst op je site die niet uniek is. Gebruikmaken van standaardteksten vermindert dus je vindbaarheid. Maar er is meer. Een bezoeker van je website is nog niet automatisch een klant, daar is nog een stap voor nodig.
Van bezoeker naar klant
Je kunt in je eigen teksten informatie bieden waar je bezoekers echt iets aan hebben, en dat kan de doorslag geven of ze bij jou of bij een ander kopen. Je kunt ook je eigen uitstraling aan je webwinkel geven. Spreek je je doelgroep aan op een manier die bij hen past, dan zullen ze eerder geneigd zijn bij je te kopen. Daarvoor is natuurlijk goed inzicht in je doelgroep nodig. Al met al is het dus zinnig, maar nog niet heel gemakkelijk om goede productteksten voor je webshop te schrijven. Daarom zetten we in een ander artikel wat tips voor je op een rij. Wel overtuigd van het nut van onderscheidende teksten, maar geen zin je er verder in te verdiepen? Vraag dan snel een offerte aan voor professionele, speciaal voor jou geschreven teksten van de experts van DeContentbank.