Categorieteksten zijn in veel webwinkels een ondergeschoven kindje. Weet jij ook niet goed wat je nou op een categoriepagina moet schrijven, of heb je ze zelfs maar leeg gelaten? Misschien denk je dat een categorietekst niet zo belangrijk is, juist omdat je ook in andere webshops ziet dat deze teksten niet zoveel voorstellen. Precies daarom ligt daar een kans om je te onderscheiden van de concurrentie. Zet je categoriepagina’s slim in en ze kunnen je winkel net dat duwtje in de rug geven dat zorgt dat je boven de massa uit komt.
Waar dient een categorietekst voor?
In veel artikelen over dit onderwerp staat: een categorietekst biedt je klant herkenning. Veel eigenaren van webwinkels lijken dit heel letterlijk op te vatten. Klik je op hun website ’truien’ aan, dan staat er: “Hier vind je onze truien”. En bij de broeken: “Hier vind je onze broeken”. Dat voegt, zacht gezegd, niet heel veel toe aan wat de bezoeker van je site zelf al had verwacht. Informeer je lezer. Heb je bijvoorbeeld in je menustructuur je truien gesorteerd op kleur of materiaal, maar niet op merk? Zet dan in je categorietekst welke merken je voert. De categoriepagina is ook een ideale plek om tips te geven over het gebruik of de aanschaf van je producten. Denk aan maattabellen, onderhoudsinstructies of verwijzingen naar de accessoires die je voor deze producten verkoopt.
Duplicate content
Duplicate content is tekst die ook elders voorkomt, ofwel op je eigen website of daarbuiten op het web. Zoekmachines houden daar niet van; die bestraffen het gebruik van teksten die niet uniek zijn met een verlaging van je indexering. Categorieteksten kunnen zowel een bron zijn van gekopieerde inhoud, als een manier om dit probleem te vermijden. Een tweesnijdend zwaard dus. Je snijdt jezelf in de vingers als je niet goed weet wat je met je categoriepagina’s aan moet en daarom maar gewoon op elke categoriepagina dezelfde tekst zet waarin je een enkel woord veranderd hebt: “Hier vind je onze truien [broeken, shirts]. Al onze truien [broeken, shirts] zijn met de hand gemaakt van natuurlijke materialen” enzovoort. Aan de andere kant: heb je momenteel het verhaal over die natuurlijke materialen op de productpagina van elke trui in je webshop staan, dan kun je het probleem van al die niet-unieke tekst mooi verhelpen door deze informatie op te nemen in je categorietekst.
Hoe lang moet een categorietekst zijn?
Over de juiste lengte van categorieteksten lopen de meningen uiteen. De een heeft het over driehonderd woorden, de ander denkt eerder aan vijfhonderd of meer. Het is realistischer om uit te gaan van de hoeveelheid relevante informatie die je over je productcategorie kunt geven. Verkoop je nietjes, dan kun je waarschijnlijk beter een tekstje van honderdtwintig woorden schrijven waar je bezoeker iets aan heeft, dan dat je uit alle macht probeert er driehonderd woorden van te maken door jezelf te herhalen of opzichtig zoveel mogelijk zoekwoorden in je tekst te persen.
Veel succes met het schrijven van nuttige, informatieve en goed indexeerbare categorieteksten voor je webwinkel! En kom je er zelf toch niet goed uit? Vraag het dan eens aan de specialisten van DeContentbank – we helpen je graag.