Heb je een website waarmee je klanten wil trekken? En vind je het lastig om je teksten zo te schrijven dat mensen daadwerkelijk je product of dienst af gaan nemen? Dan hebben we hier een paar goede tips voor je. Er zijn namelijk heel wat technieken die je in je teksten kunt toepassen zodat meer mensen klant bij je zullen worden. Het mooiste is misschien nog wel, dat de meeste heel simpel zijn. Je kunt ze vast nog invoegen in bestaande teksten. Je hoeft dus niet eens allemaal nieuwe teksten te schrijven om je website doeltreffender te maken.
Call to action
Absoluut één van de belangrijkste elementen in een wervende tekst: de call to action. Dit is een oproep aan de lezer om iets te gaan doen: je product kopen, een offerte aanvragen, een abonnement nemen of wat het doel van je website ook maar is. Je kunt een tekst ermee afsluiten, maar het werkt vaak ook heel goed om een knop te maken van je call to action. (“Klik hier voor…”) Die kun je op verschillende plekken op je site neerzetten zodat mensen gelijk actie kunnen ondernemen, waar ze ook op dat moment zitten. Maak hem lekker opvallend en herkenbaar.
Spoed!
Zorg dat mensen gelijk in actie willen komen. Niet nog eens een poosje nadenken, bij de concurrent gaan kijken… Nee, nú bestellen. Voeg die urgentie ook toe aan je call to action:
- Bestel nu!
- Direct offerte aanvragen
- Ja, ik schrijf me nu in
- Gelijk aanmelden
Overweeg of je iets kunt doen voor de snelle beslisser; een korting of een ander voordeel trekt natuurlijk mensen over de streep. Pas wel op dat je niet overdrijft: overal uitroeptekens en dreigementen dat de korting afloopt over 5 (4, 3…) minuten kan juist achterdocht of irritatie opwekken.
Los een probleem op
Ga niet uit van jouw aanbod, maar van de vraag van de lezer. Het gaat niet om jou, de diensten die je verleent of de producten die je te koop hebt. De bezoeker van je site heeft een behoefte en die ga jij vervullen. Kan je lezer deze zomer niet lekker buiten eten? Dan heb jij hier de perfecte tuinmeubels. Heeft de lezer een lekkage in de badkamer? Vervelend! Maar goed dat hij op jouw website is, want jij bent de juiste loodgieter om het op te lossen. Leef je in in de behoefte van je mogelijke klanten, maak die concreet. Laat zien dat je de lezer begrijpt en leg vervolgens de oplossing van het probleem kant-en-klaar neer.
Geen loze praatjes
Mocht je de indruk hebben dat wervend schrijven een kwestie is van veel geblaat: nee, je moet er wel de wol bij leveren. Schrijf gerust dat je de beste (webwinkel, loodgieter, wat dan ook) bent, maar dan moet je dat wel waarmaken. Laat foto’s zien van het vakwerk dat je levert, geef namen van bedrijven waarvoor je gewerkt hebt, vraag klanten of abonnees of ze hun mening over jou op willen schrijven zodat je die op je website kunt plaatsen. Je kunt wel schrijven dat jouw product heel makkelijk in het gebruik is, maar laat het maar zien! Plaats een kort filmpje waarin je laat zien hoe snel het werkt of een serie plaatjes (“1. Uitpakken, 2. Aansluiten, 3. Gebruiken maar!”) als bewijs van het gebruiksgemak.
Meer hulp nodig?
Hopelijk kun je met deze tips je teksten al een heel stuk effectiever maken. Is het toch nog niet helemaal naar je zin? Heb je het idee dat er meer uit je website te halen is? Neem eens contact met ons op. We kijken graag met je mee wat er nodig is; je kunt bij DeContentbank niet alleen terecht voor op maat geschreven teksten, we kunnen ook je huidige teksten verbeteren of herschrijven.