Een van de belangrijkste dingen van schrijven voor het web, is je bezoekers duidelijkheid bieden. Lezers op het web willen weten waar ze aan toe zijn. In een oogopslag beslissen ze: is dit de pagina die ik ga bekijken, of ga ik door naar een andere pagina? Daarom is het belangrijk om je lezers te laten zien waar je pagina over gaat, of wat ze er kunnen doen. Er zijn allerlei technieken die je kunt inzetten om je lezer zo snel mogelijk het idee te geven: ja, hier zit ik goed; ik ga deze pagina bekijken. In dit artikel bespreken we een aantal van die technieken.
De url, je eerste wegwijzer
Het is misschien niet de belangrijkste factor, maar je url kan helpen om je lezer duidelijkheid te bieden. Ook voor jezelf is het trouwens handig een duidelijke structuur te hebben, waarbij je weet in welke categorie je welke pagina’s onderbrengt. Een url die iets zegt over waar de pagina over gaat en in welk verband die staat tot andere pagina’s, geeft houvast. Stel dat je onder andere verslagen van je vakanties online zet. Dan werkt www.mijnwebsite.nl/vakanties/schotland beter dan www.mijnwebsite.nl/2018/pag1. Zorg dus voor begrijpelijke urls zonder codes en nummers.
Gebruik duidelijke koppen en subkoppen
Koppen die aangeven waar de erop volgende tekst over gaat, maken je pagina scanbaar voor je bezoekers. Die kunnen in één oogopslag zien wat ze kunnen verwachten van je pagina. Wat is het onderwerp en welke aspecten komen allemaal aan bod? Bovendien is het gunstig voor je positie in de zoekmachineresultaten wanneer je relevante informatie over de inhoud van je tekst weergeeft in koppen.
Laat zien wat je links doen
Alles wat afwijkt op je pagina, trekt aandacht. Dat geldt voor tussenkopjes, maar ook voor links. Die kun je dus ook inzetten om je publiek te tonen wat er op je website te doen is. Dat lukt alleen als je duidelijke ankerteksten gebruikt. Volledige urls zijn vaak te onoverzichtelijk. Daarom is het handig ankerteksten te gebruiken. Vaak zie je dat mensen klik hier als ankertekst gebruiken; maar zo’n nietszeggende tekst heeft geen functie als ‘wegwijzer’. Zorg dus dat je links er niet uitzien als:
- Klik hier om contact op te nemen
- Klik hier om naar onze prijslijst te gaan
- Klik hier om onze voorwaarden te lezen
maar gebruik in plaats daarvan:
- Neem contact op
- Ga naar onze prijslijst
- Lees hier onze voorwaarden
Call to action
Een van de krachtigste instrumenten om bezoekers te helpen de weg te vinden, is de call to action; een oproep om actie te ondernemen. Dat kan iets zijn als Bestel nu of Abonneer je op onze nieuwsbrief of wat je maar wil dat je lezers doen. Zeker als je er een opvallende button van maakt die je een prominente plek geeft, stuurt de call to action je bezoekers de goede kant op. Vaak lees je het advies om de call to action urgentie mee te geven, maar overdrijf niet: een hele serie uitroeptekens of een opeenstapeling van woorden als nu direct komt dwingend over en kan de lezer juist wegjagen.
Meer hulp nodig?
Pas je deze technieken al toe maar heb je toch nog de indruk dat je niet het maximale uit je website haalt? Haken je lezers toch af voordat ze de actie hebben ondernomen die je wenst? Dan is het misschien een goed idee om hulp in te schakelen. DeContentbank kan je helpen bestaande teksten aan te passen of met heel nieuwe teksten meer rendement uit je site te halen.