Je hebt het waarschijnlijk al tientallen keren gehoord dat een blog voor een kleine onderneming een must is als je online wil overleven. Tegenwoordig is een blog dan ook een van de belangrijkste tool die gebruikt worden in de marketing. Maar twijfel je nog om een blog op te zetten voor je eigen onderneming? Dan ben je zeker niet de enige.
Heb je het gevoel dat je totaal niet in staat bent om een goede blog te schrijven? Dan kun je natuurlijk de hulp inschakelen van een freelance schrijver die weet hoe hij zich moet redden in de marketingwereld. Is een blog het echt wel waard? Jawel, want hier zijn acht redenen om je voor eens en altijd over de streep te trekken.
Reden #1 – Het zal je SEO boosten
De meest voor de hand liggende reden is natuurlijk SEO. Als je wil dat je website opvalt bij Google dan moet je er wat voor over hebben. Via een blog spring je in het oog van zoekmachines. Hoe beter je blog geschreven wordt, hoe beter deze ook zal ranken. Dus het mag heus wel iets kosten.
Reden #2 – Je wordt gezien als een autoriteit
Als onderneming wil je je potentiële klanten laten zien dat je wel degelijk weet waarover je praat. Via een blog kun je deze expertise aan de buitenwereld tonen. Op deze manier bouw je een vertrouwen op en al snel word je gezien als een autoriteit binnen je vakgebied.
Reden #3 – Het geeft je een excuus om in contact te blijven
Contact met de klanten is belangrijk, maar je kunt ze ook niet zomaar gaan lastigvallen. Met een blog hou je hen op een vast tijdstip op de hoogte van een nieuwtje. Op die manier gaan ze je niet vergeten en gaan ze sneller terug naar jouw website surfen om iets te kopen.
Reden #4 – Sharing is caring
Als je een promotie ziet voorbijkomen op je social media ga je dit niet heel snel delen met je netwerk. Een blogpost daarentegen wordt veel sneller gedeeld. Zeker als de persoon in kwestie zich kan inleven in je blogpost. Doordat je blog gedeeld wordt, bereik je zonder veel moeite een nieuw publiek.
Reden #5 – Mogelijkheid tot marktonderzoek
Doordat mensen zich gaan inschrijven om je blog te volgen, krijg je een geheel nieuw netwerk om marktonderzoek bij te doen. Door de comments op je blogposts weet je wat er speelt in hun gedachten en achterhaal je hun wensen. En daar kun je vervolgens eenvoudig op inspelen.
Reden #6 – Maak je merk persoonlijk
Via een blog ontdekken klanten meer over het merk dat ze kopen. Je krijgt dus de unieke kans om een gezicht op je blog te kleven. Op die manier zullen klanten zich veel beter kunnen inleven in de waarden van jouw merk.
Reden #7 – Nieuwe netwerkmogelijkheden
Een post is niet enkel zichtbaar op jouw blog. Je zult merken dat je posts al snel gedeeld worden via andere kanalen. Ook andere bedrijven kunnen jouw post oppikken en eventueel contact met je opnemen. Voor je het weet heb je een handvol nieuwe klanten en connecties binnen je vakgebied.
Reden #8 – Boost je sales en lead generation
Last but not least: blogs zijn geweldig als je je sales een boost wilt geven. Maar ook spelen ze een grote rol bij het generen van nieuwe leads. Je laat je lezers namelijk inschrijven voor de nieuwsbrief zodat ze altijd op de hoogte blijven als er een nieuwe post verschijnt. En dat levert je natuurlijk een heleboel nieuwe e-mailadressen op.