Vraag je jezelf af hoe de teksten op je website beter kunnen? Levert je website je te weinig op? Misschien trek je weinig lezers, of verlaten ze je website te snel. Misschien doen je bezoekers niet wat je hoopt: je producten kopen of je inhuren, zich ergens op abonneren of lid worden. Bekijk je statistieken eens goed om te zien wat precies het probleem is. Is je site onvindbaar? Lezen ze je teksten niet? Of gaan ze niet over tot de gewenste actie? Wat het probleem ook is, goede kans dat je het oplost door je teksten te verbeteren. Daarvoor geven we je hier 9 tips.
Tip 1: let op je lay-out
Een tekst kan al aantrekken of afstoten voordat je bezoeker één woord gelezen heeft. Misschien is dus het belangrijkste aspect van je tekst de lay-out. Hoe geweldig je tekst ook is – als de bezoeker een enorme lap aaneengesloten tekst voorgeschoteld krijgt die de monitor van links tot rechts vult, moet hij of zij wel heel gemotiveerd zijn om daadwerkelijk aan het lezen te gaan. Zorg voor witruimte door ruime marges in te stellen, je tekst te verdelen in alinea’s met tussenkoppen, opsommingen in lijstjes te zetten, en illustraties te gebruiken. En maak geen ellenlange tekst; verdeel hem liever in overzichtelijke stukken!
Tip 2: denk vanuit de lezer
Waarschijnlijk heb je een website omdat je iets te vertellen hebt. Je hebt mooie dingen te koop, of je wilt mensen informeren over je bedrijf of stichting, je wilt ze iets uitleggen over je goede doel of noem maar op. Maar om je lezer te raken, moet je je in hem of haar verplaatsen. Denk mee met je lezer: welke behoefte heeft die? En hoe vervul jij die? Het gaat niet om wat jij wil vertellen, maar om wat de lezer wil horen.
Zie het maar alsof je iemand een cadeau wil geven, bijvoorbeeld een boek. Veel mensen zijn geneigd dan de nieuwste titel van hun eigen favoriete schrijver te geven. Die is immers zo goed, dat vindt de ontvanger vast ook leuk! Maar wil je zeker weten dat je cadeau in de smaak valt? Achterhaal dan wat de favoriete schrijver van de ontvanger van het cadeau is en geef daar het nieuwste boek van…
Tip 3: leid je bezoeker rond
Aan het begin van dit artikel benoemden we al dat je statistieken je een hoop kunnen vertellen. Waar gaan bezoekers naartoe vanaf de eerste pagina die ze zien? Verlaten ze je website, dan is het zaak om te kijken hoe je je bezoekers mee kunt nemen door je site. Zorg voor een duidelijke call to action voor snelle beslissers, zoals een knop met “bestel direct”, “neem deel” of “offerte aanvragen”. Maar bied ook achtergronden voor mensen die meer willen weten, bijvoorbeeld in een blog. Gebruik interne links om te zorgen dat ze dan ook direct op de goede plek terechtkomen. Zorg voor een logische ‘route’ over je website.
Tip 4: zuinig met zoekwoorden
Soms zie je gelijk aan een tekst wat het zoekwoord is dat de schrijver erin verwerkt heeft. Omdat het in vrijwel iedere zin terugkomt. Of omdat het zoekwoord belangrijker lijkt dan een logisch geformuleerde zin. (“Zoekt u zonnebrillen? Wij hebben zonnebrillen in alle soorten en maten. Zonnebrillen zijn belangrijk om uw ogen te beschermen. Maar zonnebrillen kunnen ook als mode-accessoire uw outfit compleet maken.”) Dat zorgt er niet alleen voor dat je lezers meteen rechtsomkeert maken. Ook de zoekmachines houden er tegenwoordig niet meer van en het zal je positie in de zoekresultaten dan ook verlagen. Zorg liever voor een relevante, inhoudelijk interessante tekst.
Tip 5: sluit aan bij je bezoekers
Dit is makkelijker gezegd dan gedaan. Je moet er immers het een en ander voor weten van je bezoekers. Lezen ze graag vakjargon, zodat ze weten dat je verstand van zaken hebt? Of weten ze juist nog niet zo veel van je onderwerp en moet je het eenvoudig houden zodat ze je kunnen volgen? Zijn ze op zoek naar informatie die zakelijk is en to the point? Of bind je ze juist aan je door huiselijkheid en een intieme sfeer te bieden? Willen ze met je of met u aangesproken worden? Het lijkt één van de moeilijkste aspecten van schrijven; je ziet de bezoekers van je site immers meestal niet in levenden lijve. Maar het is echt de moeite waard je te verdiepen in welke schrijfstijl je lezers aanspreekt.
Tip 6: elke pagina telt
In de verleiding om je er bij sommige pagina’s makkelijk af te maken met nietszeggende ‘vulling’? Niet doen. Ook de categoriepagina’s van een webshop, je contactpagina en een pagina met externe links bieden een klantcontact. Elke pagina is een kans om een relatie aan te gaan met je lezer. Op de categoriepagina van je zonnebrillen hoef je niet te melden: “Hier vindt u onze zonnebrillen.” Dat ziet je bezoeker zelf ook wel. Maar gebruik de pagina om iets te vertellen over de kwaliteit van je brillen, hoe de bezoeker een goede keuze maakt, enzovoort. Relevante, unieke tekst maakt je bezoeker blij – en de zoekmachine ook. Zet je op je contactpagina alleen adresgegevens, of maak je ook duidelijk dat je graag ingaat op vragen en help je de bezoeker je fysieke adres te vinden met een routeplanner of -beschrijving? Allemaal zaken om goed over na te denken voor je zomaar wat online zet.
Tip 7: heb oog voor overzicht
Bezoekers van websites zijn meestal snelle beslissers. In een oogopslag scannen ze je pagina en besluiten ze of ze hier verder lezen of vertrekken naar een andere pagina – op jouw website of die van iemand anders. Zorg dus dat je je belangrijkste aanbod direct in het oog laat springen. Ook hier is het weer belangrijk om je bezoeker in gedachten te hebben bij het maken van je site. Waar komt hij of zij vooral voor? Maak dat direct beschikbaar. Welke vraag stelt hij of zij zich? Beschrijf die vraag in de eerste alinea van je tekst, zodat je lezer denkt: “Inderdaad, dat is precies wat ik zoek.” En geef dan direct aan wat jij te bieden hebt op die vraag. De lezer weet dan gelijk dat hij of zij goed zit.
Uitleg of meer informatie kun je daarna geven. Eventueel met links naar andere pagina’s voor wie meer wil weten. Zorg daarbij dat je ook hier weer duidelijkheid biedt zodat de lezer overzicht houdt. Wat bevindt zich waar? Gebruik ankerteksten die iets zeggen over waar de gebruiker naartoe gaat. Klik hier doet dat niet, Bekijk onze tarieven of Neem contact op wel.
Tip 8: vermijd vouten
Okee, flauwe grap. Maar veel websites wemelen echt van de taalfouten. Dat leest lastig, en het wekt een onprofessionele indruk. Bovendien kan het je lezers het gevoel geven dat je geen tijd en energie in ze wil investeren: je hebt niet eens de moeite genomen om je tekst even na te kijken op fouten. Verzorgd taalgebruik is eigenlijk een kwestie van omgangsvormen. Kijk je teksten dus zorgvuldig na. Aarzel niet om daarbij hulpmiddelen in te schakelen, zoals een woordenboek, de website van de Taalunie of Schrijfwijzer. Ook als je goed bent in schrijven, zie je foutjes zelf niet als je langere tijd naar een tekst hebt zitten kijken. Leg hem dus even weg en lees hem later zorgvuldig na. Is foutloos schrijven gewoon niet je sterkste punt? Vraag dan of iemand anders je teksten wil nakijken.
Tip 9: maak werk van je website
Klinkt als een open deur, maar we komen het toch nogal eens tegen, vooral bij kleine zelfstandigen: een website met drie pagina’s waar amper tekst op staat. Vooral op de websites van onderaannemers vind je soms niet meer dan een korte beschrijving van hun werkzaamheden, een offertepagina en een pagina met contactgegevens. Misschien logisch als je beter bent met een waterpomptang of hamer dan met een pen (nou ja, toetsenbord), maar je laat wel een kans liggen om jezelf te profileren. Schrijf over jezelf: wat zijn je sterke punten? Waarom zou iemand jou in moeten schakelen in plaats van je concurrent? Geef jezelf een gezicht. Geef voorbeelden van ingewikkelde opdrachten die je goed afgehandeld hebt. Combineer tekst met foto’s. Zo zorg je dat je website meerwaarde heeft boven een regel in de Gouden Gids.
Vind je het toch nog lastig om aansprekende teksten te schrijven die je website op de kaart zetten? We kunnen het je niet kwalijk nemen; er komt nog best wat kijken bij het schrijven van echt goede teksten voor het web. Overweeg dan eens het schrijven van je teksten uit te besteden. DeContentbank maakt het je makkelijk met voor jou op maat geschreven teksten, klaar om zó op je website te plaatsen. Neem gerust eens contact met ons op voor de mogelijkheden.