Is het je al opgevallen? Sinds enige tijd geeft Google in de zoekresultaten langere beschrijvingen onder iedere link dan voorheen. Waren het eerst gemiddeld zo’n 160 tekens, tegenwoordig kun je tot circa 320 tekens kwijt. Gemiddeld worden nu zo’n 230 tekens weergegeven. Dit tekstje geeft je mogelijke bezoeker een samenvatting van wat er op je website te vinden is. Je gebruikt er de metatag ‘description’ voor. En je kunt daar nu dus meer informatie in kwijt dan voorheen. Daar kun je gebruik van maken om potentiële klanten te vertellen wat er in jouw webwinkel te halen valt.
Google houdt het heft in eigen hand
Om maar met de deur in huis te vallen: Google laat niet altijd precies zien wat jij hebt bedacht. Als de zoekmachine het niet eens is met de omschrijving die jij van je pagina geeft, tovert deze de gebruiker van de zoekmachine gewoon iets anders voor. Dat kan bijvoorbeeld het geval zijn als je dezelfde omschrijving gebruikt voor verschillende pagina’s. Google houdt niet van dubbele inhoud, ook niet in deze metatag, en kiest dan zelf een deel van je pagina om weer te geven. Dat hoeft niet per se een deel te zijn dat de zoekmachine-gebruiker verleidt om op jouw link te klikken. Gebruik dus voor zoveel mogelijk controle unieke omschrijvingen.
Hoe maak ik een goede omschrijving?
Een goede omschrijving van een webpagina vat samen waar je pagina over gaat. Kort en bondig dus. Stel, je verkoopt kinderkleding. Dan zou je al je producten kunnen opsommen:
Korte broeken, lange broeken, rokjes, jurkjes, truien, shirts met korte mouwen, shirts met lange mouwen, overhemden, blouses, onderkleding, nachtkleding, sokken, kousen, maillots, winterjassen, zomerjassen, zwemkleding, accessoires…
Zo. 231 tekens. Maar ten eerste maakt dit de lezer nog niet duidelijk dat je een webshop bent, waar hij of zij al deze spullen kan kopen. Ten tweede ziet het er niet echt aanlokkelijk uit. Het kan ook zo:
De leukste kinderkleding tegen de laagste prijzen | Makkelijk en veilig betalen | Vandaag besteld, morgen al in huis | Toch een maatje te groot besteld? Ruilen geen probleem | Van maat 92 t/m maat 176 | Merken oa. merk X, merk Y, merk Z
Dat is 236 tekens. Deze omschrijving scant makkelijk voor de vluchtige lezer, en biedt heel veel informatie. Op basis hiervan kan iemand goed besluiten of jouw winkel een bezoekje waard is.
Aanvullende tips
Zoals je ziet, hoef je geen lopende volzinnen te maken; steekwoorden kunnen een heel goede keuze zijn. Benoem je unique selling points, de doorslaggevende argumenten waarom iemand bij jou zou moeten kopen. Gebruik je wel hele zinnen, houd ze dan zo direct mogelijk. Schrijf bijvoorbeeld niet: “Indien u twijfelt over uw aankoop, wordt u door ons deskundig geadviseerd” maar “Zo nodig geven wij deskundig advies”. Laat je belangrijkste zoekwoord(en) van de pagina terugkomen in de omschrijving. Komt een belangrijk deel van je bezoekers via een andere zoekmachine op je site? Houd dan in de gaten of die meegaat met de ontwikkeling van het aantal tekens, anders worden je omschrijvingen daarin alsnog afgebroken.
Vind je schrijven voor het web lastig, of heb je moeite met het bepalen of gebruiken van zoekwoorden? Leg dan je vraag eens voor aan de experts van DeContentbank – die zijn gespecialiseerd in het schrijven voor webwinkels.