De een blogt om vrienden en familie op de hoogte te houden van zijn wel en wee, de ander om lezers regelmatig terug te laten keren naar zijn website en zo klanten aan zich te binden. Ieder heeft zijn eigen redenen om te bloggen, zijn eigen stijl en zijn eigen lezerspubliek, maar één ding hebben waarschijnlijk alle bloggers met elkaar gemeen: het kost ze allemaal weleens moeite om wéér een blog te moeten schrijven. In dit artikel geven we je tips waarmee het makkelijker wordt het bloggen vol te houden.
Tip 1: in je agenda!
De valkuil van schrijven is meestal dat je het niet op een kantoor doet met collega’s en een leidinggevende die in de gaten hebben of je op de daarvoor bestemde tijden wel iets aan het doen bent. (Dat is er ook de aantrekkingskracht van, maar dat terzijde.) Dat roept een schijnbare vrijblijvendheid op waardoor je er misschien niet toe komt jezelf aan het werk te zetten. Door een moment te reserveren in je agenda voor het schrijven, zet je jezelf ertoe aan de slag te gaan.
Het schept tegelijk ook ruimte voor dat schrijven als je een (over)volle agenda hebt. Sorry jongens, morgen heb ik geen tijd, ik moet werken aan mijn blog! Je kunt gewoon hier en daar in je agenda kijken waar je ruimte ziet (of wil maken) voor het schrijven, maar veel schrijvers gedijen bij regelmaat. Als je een vaste dag van de week (of maand) neemt, heeft dat voor een blog nog het voordeel dat je lezers weten wanneer er weer een artikel komt.
Tip 2: zorg voor voorraad
Als je lezers reikhalzend uitzien naar je volgende blog, elke zaterdag, of elke eerste dag van de maand, dan moet je er ook wel voor zorgen dat ze niet voor niets terugkomen naar je site. Weinig dingen zijn zo dodelijk voor je bezoekerscijfers als een blog waar tijdenlang niets gebeurt. Zorg daarom dat je een stapeltje artikelen op voorraad hebt, voor als je eens ziek bent of op vakantie, of het schrijven wil echt niet lukken. Heb je zo’n dag dat het lekker gaat met het schrijven? Stop niet als je blog klaar is, maar schrijf er gelijk nog eentje achteraan. Heb je een idee voor een blog maar is het nu absoluut niet de goede tijd van het jaar of gaat het over een gebeurtenis die (hopelijk of naar je vreest) nog gaat komen? Schrijf het artikel toch en leg het op de plank voor wanneer het wél relevant is. Of zet het klaar voor automatische publicatie op een bepaalde datum.
Tip 3: maak een planning
Er zijn door het jaar heen vast allerlei momenten waarop je absoluut een artikel wil publiceren: je verjaardag (of die van je bedrijf), de presentatie van je nieuwe collectie, het begin van elk seizoen, feestdagen. Maar je kunt ook denken aan historische data zoals de geboorte- of sterfdag van iemand die je bewondert of de oprichtingsdag van een merk dat je verkoopt. Deze planning geeft je houvast, zo heb je alvast een heleboel onderwerpen of aanzetjes (afhankelijk van of je het moment echt als onderwerp neemt of over iets anders gaat schrijven dat je ‘ophangt’ aan dit moment). Weet je al wat je erover wil schrijven of hoe je een bruggetje wil maken van de gebeurtenis naar een onderwerp waar je die dag over gaat schrijven? Noteer gelijk je ideeën of beter nog, schrijf het blog en zet het alvast klaar!
Bonustip: blogs op bestelling
Toch te moeilijk om op gezette tijden een blog op te hoesten? Dan laat je ze toch gewoon voor je maken. Bij DeContentbank kunnen we op maat gemaakte teksten voor je schrijven, dus ook blogteksten. Vertel ons over je doel, de gewenste stijl, eventuele onderwerpen en we kunnen artikelen voor je maken zoveel je wil. Zo verzeker je je van een constante stroom aan blogberichten, of een voorraadje voor tijden waarin je zelf niet zo productief bent.