Niet iedereen is gezegend met schrijftalent. Het is niet alleen een kwestie van foutloos Nederlands kunnen schrijven, het is ook nog de kunst om een tekst te produceren die boeiend genoeg is om je publiek geïnteresseerd te houden. Als je meubelmaker bent of verkoper van mooie accessoires voor in huis dan valt daar genoeg over e vertellen. Maar als het je niet lukt om zelf een goede tekst op papier te zetten dan is het helemaal geen schande om deze klus uit te besteden.
Voorzie je schrijver van goede informatie
Je kunt het schrijven van blogs uitbesteden aan een tekstbureau of een zelfstandig SEO tekstschrijver. Maar realiseer je wel dat deze schrijver niet op de hoogte is van alle ins en outs van jouw branche. Je mag van een goede tekstschrijver verwachten dat hij research doet, maar het is op zich wel verstandig om behalve een titel van een gewenst blog ook wat inside information te geven. Als je wilt dat bepaalde zaken in het blog worden genoemd, zoals bepaalde producten, dan kun je dit aangeven in de briefing voor de opdracht. Dit maakt het werk voor de tekstschrijver wat makkelijker en de kans dat je een blog aangeleverd krijgt wat direct kan worden geplaatst wordt een stuk groter.
Spreek de taal van je bezoekers
In blogs is het belangrijk dat je dezelfde taal spreekt als de bezoekers van je website. Laat je ghostblogger je website bezoekers met je en jij aanspreken als je dat ook zou doen bij persoonlijk contact. Gebruik de formele u-vorm als dat ook zou gebeuren bij een persoonlijke afspraak. Met andere woorden: Een notaris of advocaat spreekt zijn cliënt over het algemeen met u aan. Pas later wordt er soms getutoyeerd. Verkoop je kinderkleding of ben je een hippe kapster, dan kun je veelal de bezoekers van je website met je en jij aanspreken omdat je bezoekers vaak wat jonger zijn en een informele benadering juist prettig vinden zodat ze niet het gevoel hebben dat je tegen hun moeder spreekt.
Een vaste ghostblogger heeft zijn meerwaarde
Wanneer je steeds gebruik maakt van dezelfde ghostblogger zal deze uiteindelijk goed op de hoogte zijn van je bedrijf. Hij kent de producten of diensten die je aanbiedt en hij weet wat voor stijl van schrijven je prettig vindt. Het heeft dus zeker voordelen om voor het schrijven van je blogs gebruik te maken van een vaste schrijver. Je kunt hem of haar een aantal blogs tegelijk laten aanleveren zodat je wat op voorraad hebt. Als je iedere week een blog wilt publiceren bestel er dan bijvoorbeeld 10 tegelijk. Dan kun je even vooruit.
Een schrijver iedere week een blog laten schrijven kan ook, maar dan loop je het risico dat de schrijver eens geen tijd heeft of vanwege ziekte even uit de roulatie is. Als je gebruik maakt van steeds dezelfde schrijver voor je blogs worden ze als het goed is ook in dezelfde stijl geschreven. Dat is prettig voor je lezers en maakt de kans dus groter dat je blogs gelezen worden.