Webshops kennen in de basis twee belangrijke soorten pagina’s, namelijk productpagina’s en categoriepagina’s. Bij veel webwinkels is te zien dat de productpagina’s tekst bevatten, maar dat de categoriepagina’s volledig tekstloos zijn. Op deze pagina’s worden linkjes naar producten gevonden of een overzicht van de meest populaire producten. Veel webwinkel eigenaren vragen zich dan ook af of een categoriepagina van een webwinkel wel tekst nodig heeft. Hier hebben wij een eenvoudig antwoord op: ja!
Heeft een webwinkel categorieteksten nodig?
Wij kunnen de vraag natuurlijk makkelijk beantwoorden met enkel ‘ja’, maar een uitleg is wel op zijn plaats. Er zijn meerdere redenen te noemen om categorieteksten te gebruiken in een webwinkel. Op de eerste plaats is het voor bezoekers prettig om te kunnen lezen wat zij precies kunnen vinden in de betreffende categorie. Online bezoekers houden van informatie, al zullen ze ook lang niet alles lezen. Daarom is het belangrijk om categorieteksten kort en helder te houden. Daarnaast is het zo dat ook de categoriepagina’s moeten worden geïndexeerd. Je wilt immers optimaal vindbaar zijn. Categorieteksten kunnen uitstekend worden geschreven met het oog op SEO, waardoor je een sterkere positie in kunt nemen door te zorgen voor goede categorieteksten.
Categorieteksten zijn ook ideaal voor linkbuilding
Categorieteksten bieden een helder overzicht van de producten die kunnen worden aangetroffen in de betreffende categorie. Natuurlijk zijn er altijd producten die beter verkopen dan andere producten. Deze kunnen extra worden gepromoot op de categoriepagina’s. Je kunt hier dan direct een mooie link in verwerken naar het betreffende product. De categoriepagina is de ideale plek om bepaalde producten of aanbiedingen onder de aandacht te brengen. Door vervolgens links aan te brengen naar deze producten of aanbiedingen maak je het de online bezoeker gemakkelijk om snel te navigeren. Op deze manier werk je ook goed aan linkbuilding, wat ook weer een sterk positief effect heeft op de online vindbaarheid van de website.
Maak alle categorieteksten uniek
Zoals iedere producttekst van een webwinkel uniek moet zijn om goed te ranken is het ook belangrijk dat iedere categorietekst uniek is. Het is niet de bedoeling dat je één categorietekst schrijft en deze lichtelijk aanpast voor iedere specifieke categorie. Google kan dit zien als interne plagiaat en dat kan je duur komen te staan. Dit is zonde, zeker wanneer je bedenkt dat het zorgen voor unieke content een investering is waar je lang je voordeel mee kunt doen.
Laat categorieteksten schrijven door een professional
Natuurlijk is het ook mogelijk om de categorieteksten van je webshop te laten schrijven door een ervaren tekstschrijver. Indien gewenst kunnen wij direct ook je productteksten schrijven, zodat je webwinkel gevuld wordt met hoogwaardige SEO-content. Je kunt altijd een proeftekst aanvragen om te zien of ons schrijfwerk goed bij je en je webwinkel past. Zoek je een tekstschrijver en wil je meer informatie of wens je een vrijblijvende offerte? Neem dan contact met ons op.