Steeds meer bedrijven ontdekken het nut van een zakelijk blog. Ondernemingen die zakelijk bloggen zien dat dit uiteindelijk leidt tot meer online bezoekers, meer verkopen en meer omzet. Dit gebeurt niet direct vanaf het eerste gepubliceerde blog. Het is zo dat bloggers zelf aangeven dat de eerste resultaten echt zichtbaar worden vanaf het moment dat de eerste 100 blogs online staan. De meeste bedrijven doen hier wel even over. Dat is ook niet erg, want uiteindelijk is het een investering die lang doorwerkt. Elk blog zorgt namelijk gemiddeld voor 2 jaar lang meer bezoekers op de website. Wanneer je start met een zakelijk blog, dan is het belangrijk om de onderwerpen hiervoor slim te kiezen.
De waarde van linkbuilding in blogs
Linkbuilding is belangrijk voor SEO en blogs lenen zich uitstekend voor linkbuilding. Dit is dan ook één van de redenen waarom steeds meer bedrijven gaan bloggen. Hoe meer blogs er online staan, hoe makkelijker het wordt om de blogs onderling aan elkaar te linken. In het begin valt dit niet mee en daarom is het zo belangrijk om de eerste onderwerpen heel bewust te kiezen. Het is de bedoeling dat je een soort trein van blogs creëert die steeds terug linken naar het blog dat daarvoor werd gepubliceerd.
Een trein van blogs creëren
Dat is natuurlijk leuk, maar hoe werkt dit dan precies? Het is goed om 10 blogs als basis te nemen. Voor deze blogs kies je onderwerpen die makkelijk aan elkaar te linken zijn. Voor het eerste blog dat je gaat publiceren kies je een onderwerp waar je nog veel meer over kunt vertellen. In dit eerste blog plaats je links naar vaste pagina’s, zoals productenpagina’s, een contactpagina of een bestelpagina. Vervolgens kies je voor een tweede blog een onderwerp dat aansluit bij het onderwerp van de eerste blog. In dit blog plaats je (onder meer) een link naar blog nummer 1. Vervolgens schrijf je blog nummer 3 over een onderwerp dat verbonden is aan het onderwerp van blog nummer 2 en hierin plaats je (onder meer) een link naar blog nummer 2. Deze techniek herhaal je voor de eerste 10 blogs.
Steeds een blog terug linken
Zoals je in bovenstaand voorbeeld kunt zien wordt er steeds een blog terug gelinkt. Makkelijk gezegd: blog 10 heeft een link naar blog 9, blog 9 heeft een link naar blog 8, blog 8 linkt weer naar blog 7, en zo verder. Hierdoor heb je uiteindelijk 10 blogs die als een ketting aaneengeregen zijn middels een link. Nu je 10 actieve zakelijke blogs heeft is het makkelijker om verder te bloggen. Blog nummer 11 kun je namelijk linken aan 10 verschillende blogonderwerpen die je eerder heeft beschreven. Door altijd te linken naar minimaal 1 ander blog zorg je al voor sterke linkbuilding en dit ga je merken.
Zakelijke blogs laten schrijven?
DeContentbank verzorgt de meest uiteenlopende content, zoals nieuwsbrieven, SEO-copywriting, persberichten, productteksten en categorieteksten. Ook voor blogs ben je bij ons aan het juiste adres. Je kunt zakelijke blogs laten schrijven door onze professionals. Uiteraard kan ervoor worden gezorgd dat de blogs onderling gelinkt kunnen worden. Wil je meer weten? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.